Project

Add Q3 ProOrg

De markt voor organische levensmiddelen is één van de snelst groeiende markten ter wereld. Een groot deel van het organische voedsel is bewerkt voedsel. De toenemende vraag naar bewerkt organisch voedsel stelt de levensmiddelenindustrie voor een uitdaging. Naast een lijst van toegestane additieven en hulpstoffen zijn er geen verplichte richtlijnen voor de verwerking van organische producten in de Europese richtlijnen opgenomen. Eveneens is er geen richtlijn om bedrijven te ondersteunen bij selectie van procestechnologie of innovaties in lijn het de organische principes.

Om bij te dragen aan duurzame ontwikkelingen in de organische voedselsector heeft het project als doel om een flexibele en praktische Code of Practice (CoP) te ontwikkelen voor bedrijven welke organische producten verwerken en voor keurmerkorganisaties. Het project betrekt experts uit diverse wetenschappelijke disciplines en vertegenwoordigers uit verwerking, handel, keuringsorganisaties en andere relevante stakeholders. De ontwikkeling van de CoP is een iteratief proces waarin de CoP getest wordt in de praktijk bij industrie en retail door middel van case studies en een marktonderzoek, ondersteund door wetenschappelijke experimenten, om uiteindelijke tot een finale versie te komen. Consumentenvoorkeuren en acceptatie van technologie voor organische levensmiddelen zijn onderdeel van het project. Evenals een disseminatieplan voor de CoP.

De doelgroepen van het project zijn verwerkers van organische producten, handel, keurmerkorganisaties en andere relevante stakeholder, inclusief consumenten en consumentenorganisaties.

Publicaties