Met een AR-bril de kas in

17 juni 2019

Kan Augmented Reality (AR) helpen bij het trainen van oogstpersoneel in een kas? Of kan op een AR-bril getoond worden of het gewas gezond is? Dat onderzoekt Wageningen University & Research (WUR) met een consortium van veredelaars en toeleveranciers. Dat onderzoek richt zich op de vraag: hoe kunnen we Augmented Reality inzetten in de tuinbouw?

In mei was de kick-off van het Publiek-Private Samenwerking-project 'Augmented Horticulture – Understanding Plants via Augmented Reality'. De komende vier jaar zijn er binnen dat project zes showcases; inmiddels lopen er daarvan vier. WUR onderzoekt daarbij verschillende aspecten van AR, zoals: is de wifi in kassen goed genoeg voor het verzenden van grote hoeveelheden data, is de benodigde AR-apparatuur draagbaar en wat is de meerwaarde van verschillende toepassingen?

Sommige vragen die aan bod komen lijken eenvoudig, maar zijn dat niet. Een voorbeeld daarvan is de plaatsbepaling van de gebruiker en zijn of haar kijkrichting. Voor sommige AR-toepassingen is het voldoende te weten in welke kas de gebruiker loopt. Bij andere toepassingen draait het om een specifieke plant. Bij bijvoorbeeld tomaat is de kop van het gewas vaak een eind verwijderd van de pot waarop juist de identificatietag is geplaatst.

Kan een AR-bril meten of gerbera's rijp zijn?

Bij de showcases die onlangs startten speelt het gewas meestal de hoofdrol. Zo onderzoekt WUR of een AR-bril kan meten en tonen of een gerbera voldoende rijp is om te oogsten. Die toepassing kan dan gebruikt worden voor trainingsdoeleinden. Vergelijkbaar is de showcase waarbij een AR-bril op basis van onder meer nabij-infrarood laat zien of het gewas in een kas gezond is.

Bij de andere twee showcases gaat het over gebruik en aanpassen van data: is een AR-bril of juist een tablet bruikbaar om data uit meetboxen te raadplegen (bijvoorbeeld over het klimaat) en kan een AR-bril een QR-code bij een plant scannen, zodat bijvoorbeeld een teeltonderzoeker ter plekke relevante informatie over de betreffende plant kan noteren of juist met gesproken woord geautomatiseerd kan invoeren.

Het project Augmented Horticulture wordt gefinancierd door de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen (TU18145) en het consortium bestaande uit Syngenta Seeds, Wageningen University & Research, Florensis, LetsGrow.com, Itelligence, Mprise Agriware en KPN.