Paprikaplukrobot project SWEEPER op weg naar de eindstreep

4 september 2018

Na een zeer geslaagde eerste live demonstratie van de ontwikkelde SWEEPER paprikaplukrobot op 4 juli 2018 in de kas van "De Tuindershoek" in IJsselmuiden (Nederland) en een demonstratie op 9 en 10 juli aan de bezoekers van de Agricultural Engineering Conference EurAgEng2018 in Wageningen, staan in de laatste 3 maanden van het project nog meer publieke events op het programma.

Zo is bijvoorbeeld op 12 september 2018 de volgende SWEEPER-demonstratie op het Proefstation voor de Groenteteelt in St. Katelijne Waver in België. Meer informatie en aanmelden kan op de SWEEPER website. Van 1 tot 5 oktober 2018 wordt de SWEEPER robot tentoongesteld op de toonaangevende IROS2018 robotica conferentie (International Conference in Intelligent Robots and Systems) in Madrid.

Het wetenschappelijke artikel "Design of an eye-in-hand sensing and servo control framework for harvesting robotics in dense vegetation", van de WUR auteurs Ruud Barth, Jochen Hemming en Eldert van Henten, gepubliceerd in Biosystems Engineering Journal (146 (2016) 71-84) is recent in de prijzen gevallen en heeft de "EurAgEng Outstanding Paper Award 2018" gewonnen. Dit artikel is gebaseerd op resultaten die in o.a. het SWEEPER project zijn behaalt.

Het demo filmpje van de SWEEPER robot is in twee maanden tijd al meer dan 25000 keer bekeken: bekijk het op de SWEEPER website of op YouTube.

SWEEPER is een partnerschap tussen Wageningen University & Research, paprikateler De Tuindershoek BV, de Umea Universiteit in Zweden, de Ben-Gurion Universiteit in Israël en het Proefstation voor de Groenteteelt en Bogaerts Greenhouse Logistics uit België. Het onderzoek is financieel ondersteund door het Horizon 2020-programma van de Europese Unie (grant agreement No 644313) en in Nederland mede door de Topsector Tuinbouw en Uitgangsmaterialen.