Brede academische samenwerking voor circulaire samenleving

2 september 2019

Universiteit Utrecht, Wageningen University & Research, Eindhoven University of Technology en het Universitair Medisch Centrum Utrecht gaan hun samenwerking intensiveren.

Het onderwijs en onderzoek van de vier instellingen is complementair aan elkaar. Het is de ambitie van het nieuwe samenwerkingsverband om bij te dragen aan het oplossen van de grote uitdagingen door over de grenzen van kennis, instellingen en programma’s heen bruggen te slaan.

In de samenwerking wordt gekozen voor focus op jong toptalent en voor die gebieden die het meeste impact kunnen genereren. Daarbij wordt gedacht aan het versterken van systeemtransities op onder meer energie, voeding, gezondheid en circulaire samenleving. Naast de universitair institutionele samenwerking zal ook worden gewerkt met een scala aan externe partners. De expertise die wordt gecombineerd ligt op het terrein van artificial intelligence en op moleculaire life sciences.

De vier partners gaan de komende vier jaar deze vernieuwende projecten uitvoeren. Op 11 maart 2020 zal de samenwerking met een evenement officieel worden gelanceerd.