Ruim 2000 basisschoolkinderen deden mee met het eerste landelijke Kok in de Klas event

8 april 2019

Het Voedseleducatie Platform heeft een nieuw landelijk event 'Kok in de Klas' ontwikkeld om kinderen van de basisschool kennis bij te brengen over gezond en duurzaam voedsel. Op maandag 8 april vond het event voor het eerst plaats. Meer dan tweeduizend leerlingen deden mee. Negentig chef-koks uit heel Nederland gaven op totaal negentig scholen een les. De kinderen uit groep 6, 7 en 8 gingen samen met de koks basissmaken verkennen, nieuwe smaken en producten ontdekken en zelf een gerechtje maken.

Top-chef Jermain de Rozario in de klas

Speciaal voor dit event is door drie Nederlandse top-chefs, Jermain de Rozario, Tamara de Borst en Albert Kooy, een gerecht ontwikkeld waar de deelnemende chefs uit konden kiezen. Jermain de Rozario ging zelf ook de klas in om een les te geven. Hij opende het event op basissschool Brandevoort De Hoeves in Helmond.

Wij werden als chef-koks gevraagd om iets enorm leuks te doen. We mochten leerlingen inspireren door te doen wat wij zelf heel leuk vinden en dat is koken! Vandaag stond ik dus niet in het restaurant maar gaf ik een Kok in de Klas les. Ik hoop vooral dat de leerlingen plezier hebben gehad en dat ze een ander beeld krijgen over groente eten en dat ik ze heb aangewakkerd om bewuster met eten bezig te zijn. De basis ligt namelijk hier om er mee te starten. Het was een super leuke dag en het ging heel goed, ze mogen allemaal bij me komen werken!
Chef-kok Jermain de Rozario

Ervaringsgericht leren is effectief

Het lesmateriaal van het Kok in de Klas event is onderdeel van het lesprogramma Smaaklessen. Smaaklessen is een effectief lesprogramma over eten en smaak voor kinderen op de basisschool. Met Smaaklessen wordt de nieuwsgierigheid en interesse van kinderen naar gezond en duurzaam eten opgewekt. Het beleven van voedsel staat in de lessen centraal. Weten waar het eten vandaan komt, helpt om bewuste, gezonde keuzes te maken. Uit verschillende onderzoeken is gebleken, dat voedingseducatie effectiever is wanneer gebruik wordt gemaakt van ervaringsgerichte lesmethoden en activiteiten.

Organisatie Kok in de Klas event

Het Kok in de Klas event is één van de projecten, die door het Voedseleducatie Platform wordt uitgevoerd. Het Voedseleducatie Platform is een Publiek-Private Samenwerking, waarin overheid, bedrijfsleven, wetenschap, onderwijs en maatschappelijke organisaties samenwerken aan objectieve educatie over voeding bij kinderen. Het Steunpunt Smaaklessen van Wageningen University & Research is verantwoordelijk voor de aansturing van het Voedseleducatie Platform.