Studenten maken podcast 'Taste of Recovery'

2 juni 2020

Chemotherapie leidt bij veel patiënten tot smaakverlies en smaakverandering. Daardoor kan (lekker) eten een probleem worden. Ter vervanging van het symposium over smaakstoornissen na chemotherapie op 18 april, produceerden studenten van het Honours Programme van Wageningen University & Research een podcast over dit onderwerp.

“Taste of Recovery” podcast

In deze podcastserie praten we over smaak- en reukverandering bij patiënten die voor kanker behandeld worden. Er is relatief weinig aandacht voor dit bijeffect van
chemotherapie, terwijl gezonde, lekkere voeding erg belangrijk is voor het herstel van de ziekte én de behandeling. In de podcast serie “taste of recovery” zal dit probleem onder de loep worden genomen.

Deze podcast is geproduceerd door Fieke Bron, Nina Kannekens, Jorn Kuijpers, Emile Samson, Meike Siemonsma en Dirk Wevers en is mede mogelijk gemaakt door het Honours Programme van Wageningen University & Research.

Vijf afleveringen

In vijf afleveringen gaan zorgprofessionals, bedrijven én patiënten samen op zoek naar geur- en smaak oplossingen. Hoe groot is dit probleem? En hoe kunnen patiënten beter geholpen worden? Je hoort het in de “taste of recovery” podcast.

Aflevering 1 - Robert Greene - Hoe is het om een smaakstoornis te hebben?

In deze aflevering geeft Robert Greene, als ervaringsdeskundige, ons meer inzicht in het ervaren van een smaakstoornis na behandeling van kanker. Wat voor impact heeft dit op je leven en hoe ga je hiermee om? Waarom is het belangrijk dat dit probleem meer aandacht krijgt?

Aflevering 2 - Chris Winkel - Hoe werkt geur en smaak?

In deze aflevering neemt Chris winkel ons mee in de wereld van geur en smaak. Chris Winkel is smaak- en geur expert bij Givaudan, producent van smaak- en geurstoffen. Hoe nemen we geur en smaak waar? En waarom is dit zo persoonlijk?

Aflevering 3 - Irene IJpma - Wat zegt de wetenschap?

In deze aflevering praten we met Irene Ijpma over wetenschappelijk onderzoek naar smaaken reukverandering na behandeling van kanker. Zij heeft jarenlang als onderzoekster aan dit onderwerp gewerkt. Wat zegt de wetenschap over dit onderwerp? En hoe doe je hier onderzoek naar?

Aflevering 4 - Eric-Jan Wissink - Hoe helpen we patiënten beter?

In deze aflevering praten we met Eric-Jan Wissink, beter bekend als Eric-Jan de Smaakman, over praktische oplossingen om patiënten meer te laten genieten van eten. Hoe kan de zorg hier beter op inspelen? En wat zijn de struikelblokken waar tegenaan wordt gelopen?

Aflevering 5 - Kelly Silverio Alonso-Duin - Wat is het belang van goede voeding?

In deze laatste aflevering praten we met oncologisch diëtiste Kelly Silverio Alonso-Duin, over het belang van gezonde en adequate voeding tijdens en na de behandeling van kanker. Waarom is dit zo belangrijk? En hoe kunnen patiënten het beste ondersteund worden in de zoektocht naar eten dat beter smaakt en ook genoeg nutriënten bevat?