‘Waarom eten mensen wat ze eten en hoe kun je hun eetgedrag sturen?’

21 december 2021

Hoe werkt het menselijk lichaam? Wat zit er in voeding? En welke effecten heeft die voeding op dat lichaam? Studenten Voeding & Gezondheid delen hun passie en vertellen graag hoe zij tijdens deze opleiding oplossingen zoeken voor grote actuele problemen.

Studenten Voeding en Gezondheid beseffen maar al te goed dat hun opleiding helpt bij het oplossen van problemen waar we dagelijks mee te maken hebben. Denk maar eens aan de immense toename van obesitas in ons land. Als toekomstig voedingsdeskundige willen zij zorgen dat mensen gezond worden en ook gezond blijven. Ze gaan bijvoorbeeld onderzoek doen naar de bouw en werking van het lichaam en het voedsel dat mensen eten. Van molecuul tot calorie. Volgens hen is niets zo mooi om aan deze onderwerpen te werken in een instituut waar voedingsonderzoekers regelmatig het wereldnieuws halen.

Ervaringsdeskundigen

Hoe is het om Voeding & Gezondheid te studeren aan de WUR? Wie kan dat beter vertellen dan twee ervaringsdeskundigen, studenten Marieke Verbakel en Marijn Hesselink.

Marieke Verbakel

‘Tijdens de introductiedagen had ik het gelijk al naar mijn zin,’ weet Marijn. Ze kreeg tijdens haar studie ook de kans om zelf begeleider te zijn op de meeloopdagen en was studiekeuzecoach. Haar tip? ‘Stel veel vragen aan studenten.’

We mochten zelf een onderzoek mochten en uitvoeren in het tweede jaar, dat was heel leuk. De proefpersonen waren andere studenten van het vak en we gingen bijvoorbeeld echt bloedprikken voor bloedonderzoek.

‘Je krijgt goede persoonlijke begeleiding,’ vertelt Marijn. Ook in het derde jaar, als je zelf mag kiezen wat je doet. ‘Dat geeft je de kans je verder te oriënteren op wat je leuk vindt en waar je in door wilt.’

Heel leuk vond ik het vak voedingsgedrag in het tweede jaar. Dat ging precies over mijn interessegebied: waarom eten mensen wat ze eten, welke omgevingsfactoren beïnvloeden de keuzes van mensen en hoe kun je hun eetgedrag sturen?

Lees meer verhalen van studenten

Nieuwsgierig geworden? Lees dan alle studentverhalen over Voeding & Gezondheid.