Nominatie Wageningse hoogleraar als Groene Techpionier

1 december 2017

Hoogleraar Atze Jan van der Goot van Wageningen University & Research is genomineerd voor de Groene Techpionier van VPRO Tegenlicht. De nominatie heeft betrekking op de ontwikkeling van de shear-cell technologie dat plantaardig eiwit de vezelachtige structuur van vlees geeft. De hoogleraar is genomineerd, omdat de technologie bijdraagt aan een duurzame toekomst.

De wereldbevolking groeit, en daarmee de behoefte aan eiwitten voor menselijke consumptie. Die kunnen niet allemaal uit vlees gehaald worden. De productie van vlees kost naar verhouding veel water, land en energie, en geeft een hoge uitstoot van broeikasgassen. Peulvruchten en soja zijn vanwege hun voedingswaarde een duurzaam alternatief en daarmee prima vleesvervangers. Echter, heeft de gemiddelde consument de voorkeur voor vlees vanwege de smaak en structuur.

Shear cell technologie

Samen met zijn onderzoeksteam heeft Atze Jan van der Goot jarenlang gewerkt aan de ontwikkeling van de shear cell technologie. Shear cell technologie is een relatief eenvoudige, milde en energiezuinige techniek die de productie van vleesvervangende producten toegankelijk gaat maken voor een breed publiek. De technologie was tot nu toe alleen op lab- en pilotschaal beschikbaar. Momenteel wordt in de publiek-private samenwerking Plant Meat Matters samen met o.a. Unilever, Givaudan, De Vegetarische Slager en Meijn hard gewerkt om het idee verder commercieel haalbaar te maken. Het is de bedoeling dat er over vier jaar plantaardige ‘biefstukken’ in de winkel liggen.

Nominatie

Het oplossen van een maatschappelijk probleem met een puur technologische techniek is de drijfveer van Atze Jan van der Goot, hoogleraar bij de leerstoelgroep Food Process Engineering van Wageningen University & Research. Het combineren van wetenschappelijk uitdagingen en mogelijkheden met een reële blik op de technische haalbaarheid en uiteindelijke acceptatie door de consument, zijn de redenen waarom hij is genomineerd. Vanaf 1 december tot 10 december kan iedereen op zijn favoriete pionier stemmen. Stemmen op Atze Jan van der Goot kan via onderstaande link: