Fokken met verstand: Omgaan met inteelt

6 november 2020

Donderdagavond 5 november vond deel één van de tweedelige online thema avond serie “Fokken met verstand” plaats. Het thema was: Omgaan met inteelt. Met ruim 275 deelnemers was deze eerste avond een groot succes.

Onder leiding van Sipke Joost Hiemstra, directeur Centrum voor Genetische bronnen Nederland (CGN), zijn vijf experts van binnen en buiten de Wageningen University & Research (WUR) aan het woord geweest. De deelnemers konden in de chat hun vragen stellen, waarop de sprekers gelijk konden reageren. Na elke presentatie zijn er ook en klein aantal vragen mondeling behandeld, deze interactieve manier van een online thema-avond werd door zowel deelnemer als spreker, zeer gewaardeerd.

Bart Ducro, universitair docent WUR trapte af met zijn presentatie over het basisprincipe van inteelt, wat is het en welke risico’s zijn hieraan verbonden. Mira Schoon, onderzoekster CGN, WUR ging vervolgens in op de verschillende factoren die van invloed zijn op de hoogte van de inteelt en hoe men de risico’s kan beoordelen. Jack Windig, onderzoeker CGN, WUR sloot het theoretische deel af met een uiteenzetting van de verschillende maatregelen welke mogelijk zijn  om de inteelttoename beperkt te houden.

Ina Hulsegge, onderzoekster CGN, WUR heeft daarop een praktische demonstratie gegeven van de effecten van mogelijk maatregelen op de verwachtte inteelttoename. Hiervoor is het vrij te gebruiken simulatieprogramma Pointer beschikbaar, Pointer is door het CGN ontwikkeld ter ondersteuning van rasorganisaties (meer informatie en downloaden).

Tot slot kwam gastspreker Erik Reudink, directeur ZooEasy, aan het woord. ZooEasy is een veel gebruikte online dierregistratie programma, voor stamboeken en rasorganisaties.  Erik Reudink heeft de recentelijk ontwikkelde Mean Kinship module gepresenteerd en laten zien hoe die gebruikt kan worden in ZooEasy.

Infographics, presentaties en ‘vraag-en-antwoord’

Alle presentaties zijn opgenomen en online beschikbaar. Vooraf aan de thema avond en tijdens de avond zelf konden vragen ingestuurd worden. Tijdens de avond was er onvoldoende tijd om alle vragen te beantwoorden.

Terugkijken presentaties en vragen