Vleeskuikens houden eigen activiteit bij

5 november 2020

Het monitoren van de activiteit van individuele vleeskuikens kan een uitdaging zijn. Zeker als de dieren gehuisvest zijn in groepen van duizenden vogels. Maar juist het individuele activiteitsniveau kan een waardevolle indicatie zijn voor de gezondheid, het welzijn en de prestaties van de dieren. Het is wetenschappers van Wageningen University & Research gelukt om vleeskuikens met een tag aan hun poot door het hok te volgen. Daarmee zou het activiteitsniveau van individuele vleeskuikens gedurende het hele leven geregistreerd kunnen worden.

Een nieuw volgsysteem

“Je kunt het systeem vergelijken met mobiele apps als Strava of Runkeeper”, zegt onderzoeker Malou van der Sluis. “Wanneer jij gaat hardlopen, registreert de app de tijd, je locatie en daarmee de afgelegde afstand. Daarmee kan je laten zien hoe actief je geweest bent. Onze vleeskuikens doen nu hetzelfde.”

Vleeskuikens werden vanaf de dag van het uitkomen uit het ei voorzien van een kleine, lichtgewicht radiofrequentie-identificatie (RFID) tag aan de poot. Het hok waarin de dieren werden gehuisvest, werd uitgerust met een raster van RFID-antennes onder de vloer. Met dit RFID-systeem kon continu de locatie van vleeskuikens in het hok worden gevolgd.

Van der Sluis: “We kunnen nu dus de mate van activiteit van een individueel vleeskuiken inschatten. Dat is waardevolle informatie voor de veehouder. Hiermee kan hij gedetailleerde individuele gegevens krijgen over de locatie en activiteit van vleeskuikens gedurende het hele leven. Deze gegevens kunnen helpen bij het beoordelen - en misschien zelfs voorspellen - van gezondheid, welzijn en prestatie van vleeskuikens. Ook kunnen dergelijke gegevens mogelijk worden geïmplementeerd in fokprogramma's.

Het zal echter nog wel even duren voordat de eerste ‘antennevloer’ op de markt is. Een volledige stal uitrusten met een systeem met zoveel detail als dit systeem is lastig en duur. Een opstelling met minder detail, bijvoorbeeld door minder antennerastercellen te gebruiken, zou misschien beter geschikt zijn voor gebruik op grotere schaal. Een alternatieve benadering, gericht op het meten van activiteit op groepsniveau kan ook een waardevolle ondersteuning zijn voor commerciële vleeskuikenhouders, waarbij zij informatie krijgen over veranderingen in groepsactiviteit of de verdeling van de kippen in de stal.”

Validatie van het systeem

Om het RFID-systeem te valideren, werden video-opnames van het hok in bovenaanzicht gemaakt om zowel de locatie van de vogels in de loop van de tijd als de individuele verplaatste afstanden te beoordelen. Een vergelijking tussen RFID en video toonde aan dat in 62,5% van de gevallen de locatie op video en uit de RFID-gegevens volledig overeenkwam, d.w.z. dat de vogel in beide waarnemingen in dezelfde rastercel was gepositioneerd. Als rekening werd gehouden met een afwijking van één aangrenzende antennerastercel, nam dit toe tot 99,2%. De afstanden berekend op basis van de RFID-gegevens en zoals gescoord op video vertoonden een sterke rangcorrelatie (rs = 0,82).

Dit was een gezamenlijk onderzoek van WUR en de Universiteit Utrecht, in samenwerking met Cobb Europe en Breed4Food, en is onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Sensors.