Op de catwalk: kleding gemaakt van landbouwafval

16 augustus 2021

Welke resten uit de landbouwsector kunnen we gebruiken als vezels voor de mode-industrie? Dat blijken er aardig wat. Zo zou je binnenkort rijststro of bananenstengels in de kleding kunnen terugvinden. Door deze grondstoffen te gebruiken kan de textielindustrie verduurzamen.

De textielindustrie heeft meer duurzame en hernieuwbare grondstoffen nodig om haar huidige, negatieve invloed op het klimaat te verkleinen
Paulien Harmsen, Wageningen University & Research

60% van alle kleding is gemaakt van fossiele brandstoffen

Op dit moment bestaat 60% van alle de kleding nog uit vezels gemaakt van fossiele brandstoffen. Dat moet anders kunnen. De Laudes Foundation daarom vroeg Wageningen University & Research om (samen met het Institute for Sustainable Communities en het World Resources Institute) onderzoek te doen naar een alternatief.

Zij keken samen of er bij de landbouw in Zuid- en Zuidoost-Azië bruikbare reststromen (afval) zijn die je kan gebruiken voor produceren van natuurlijke vezels. Ze keken ook welke technologie daarvoor nodig is.

Het onderzoek laat zien dat er zeker mogelijkheden zijn. Zo zijn reststromen uit rijst, mais, bananen, ananas en suikerriet goed te gebruiken als grondstof voor kledingvezels.

Dit onderzoek geeft een veelbelovend inkijkje in de eerste stappen richting duurzame textiel
Paulien Harmsen, Wageningen University & Research

Vezels uit landbouwafval halen kan dus, hoe nu verder?

Samenwerking is daarvoor essentieel. In het onderzoeksrapport “Spinning Future Threads” hebben de onderzoekers dan ook een routekaart voor samenwerking en innovatie in de mode- en voedselindustrie opgenomen.