Fabian Lindner eigenaar van Zzinga, startup voor honingdrank Sparklin Honey

Nieuws

Drink Zzinga en steun bijen en biodiversiteit

Gepubliceerd op
7 juli 2020

In deze serie spreken we startups, bedrijven en bewoners van de campus over hun werk en waarom ze gekozen hebben voor Wageningen Campus.

Vijf jaar geleden proefde Fabian Lindner in Litouwen een drankje genaamd ‘mede’. Dit is een alcoholhoudende drank gemaakt van gefermenteerde honing en wordt ook wel honingwijn genoemd. Honingwijn is de oudste alcoholhoudende drank ter wereld. Fabian was enthousiast en kwam op een idee: “Ik bedacht me dat ik een heerlijk drankje kon maken, en tegelijkertijd iets kon doen voor de bijen en biodiversiteit.” Vijf jaar later maakt en verkoopt hij Zzinga, volgens zijn website ‘de perfecte verfrissing op een zomeravond.’

Hoe ben je begonnen met Zzinga, en wat is je ‘core business’?

In Italië, waar ik vandaan kom, heb ik verschillende recepten uitgeprobeerd en door vrienden en familie laten proeven. Ik kreeg veel positieve reacties en omdat ik graag ondernemer wilde worden zocht ik een universiteit waar ik dit kon realiseren. Ik had mijn bachelor in Bologna afgerond en was aan het kijken naar een geschikte masters. Wageningen staat hoog aangeschreven en de combinatie van landbouw en ondernemerschap was aantrekkelijk. In 2016 startte ik bij Marketing Management and Consumer studies, met als afstudeerrichting Ondernemerschap. Ik wilde van mijn idee een bedrijfsplan maken, en enkele startup cursussen volgen bij StartHub. Een jaar geleden ben ik afgestudeerd, en nu ben ik CEO van mijn eigen bedrijf.

Zzinga heeft als missie: Honing voor de mensen, en bloemen voor de bijen! Honing voor de mensen betekent dat we bijzondere honingdranken maken. In 2019 brachten we onze honing cider op de markt, en in augustus 2020 komt daar een alcoholvrije versie bij, Zzinga 0.0. Een heerlijke frisdrank met honingsmaak.

Focus op bijen en biodiversiteit

Bloemen voor de bijen betekent dat we bijen en biodiversiteit steunen. Dat doen we door biologische honing te gebruiken, en 10% van onze winst te investeren in lokale bijenprojecten. Zo steunen we een project in Lochem genaamd Zonnebloemlint, dat boeren stimuleert om zonnebloemen te planten in hun akkerranden om zo te zorgen dat de bijen en andere insecten voldoende eten en beschutting hebben. Dit draagt tevens bij aan de biodiversiteit. Daarnaast streven we ernaar opinieleider te zijn op het gebied van duurzaamheid, met een focus op bijen en biodiversiteit.


"Missie: honey for the people and flowers for the bees!"


Focus op bijen en biodiversiteit

Bloemen voor de bijen betekent dat we bijen en biodiversiteit steunen. Dat doen we door biologische honing te gebruiken, en 10% van onze winst te investeren in lokale bijenprojecten. Zo steunen we een project in Lochem genaamd Zonnebloemlint, dat boeren stimuleert om zonnebloemen te planten in hun akkerranden om zo te zorgen dat de bijen en andere insecten voldoende eten en beschutting hebben. Dit draagt tevens bij aan de biodiversiteit. Daarnaast streven we ernaar opinieleider te zijn op het gebied van duurzaamheid, met een focus op bijen en biodiversiteit.

Hoeveel mensen heb je momenteel in je team?

Op dit moment bestaat ons team uit de twee oprichters, Elias Fischer en ikzelf, twee stagiaires en twee parttimers. We hopen de komende maand ons team uit te breiden. We doen de marketing en verkoop, en we zoeken ook naar duurzame projecten die we kunnen steunen. De productie van Zzinga hebben we uit handen gegeven. De flesjes worden momenteel in Limburg gemaakt.

Wat is jullie verbinding met WUR?

Om dit bedrijf van de grond te krijgen was WUR cruciaal. Tijdens de StartHub business week kregen we hulp bij het opstellen van een ondernemingsplan. Daarnaast konden we tegen een gunstige rente een startkapitaal van 8000 euro lenen en we kregen hulp van experts en mentoren in het opstarten van ons bedrijf.

Fabian won in 2019 met Zzinga een Voorzittersprijs in de Global Student Entrepreneur Awards voor zijn doorzettingsvermogen en kracht in het overwinnen van persoonlijke en professionele hindernissen. Hij trok hier waardevolle lessen uit ten behoeve van zijn bedrijf. Zie de video om te ontdekken welke tegenslagen hij moest overwinnen.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Tegen welke problemen liep je aan tijdens de corona uitbraak, en hoe heb je die opgelost?

Vóór corona waren we van plan om de Nederlandse horeca te veroveren, te beginnen met Utrecht en Amsterdam. In maart werden echter alle restaurants en cafés van overheidswege gesloten. Dat was na alle energie die we in de aanpak hadden gestoken behoorlijk demotiverend. Maar al snel was er het besef dat we met nieuwe ideeën moesten komen. Het was fenomenaal om te zien hoe veel en hoe snel dingen toen gebeurden. We begonnen met een webwinkel, de eerste reacties waren positief, en we kregen veel bestellingen. Waar we ons in 2019 richtten op de horeca, moesten we in 2020 ineens de nadruk leggen op online verkoop. Ondertussen is Zzinga beschikbaar in plaatselijke winkels in Wageningen (SPAR, Woudenberg, Gall&Gall, Bijenhuis, Café Loburg, Luucx Goods for good, Bakker van Voorthuizen). Daarnaast is het drankje verkrijgbaar bij de Stach en Marqt filialen in Amsterdam.

Aan de ene kant was corona zeker een probleem en waren er minder inkomsten dan verwacht. Anderzijds maakte de uitbraak ons innovatiever. Door corona hebben we onlangs een nieuw product op de markt gebracht: de Bee Concious Box. Deze box bevat een sixpack Zzinga en een duurzame bloempot en zaden om je eigen bij-vriendelijke kruiden te kweken op je balkon of in je tuin. De kruiden kun je vervolgens in de keuken gebruiken. Daarnaast draag je bij aan de biodiversiteit en de leefomstandigheden van de bijen.

Wat zijn de voordelen van gevestigd zijn op Wageningen Campus?

We maken dankbaar gebruik van de experts op de campus, en kunnen gemakkelijk in contact komen met zakelijke partners bij de verschillende science groups. Daarnaast kunnen we aanhaken bij WUR-initiatieven zoals de Startup Box: een relatiegeschenk van WUR, gevuld met producten van alle Wageningse startups.

Een paar weken geleden hebben we ook bijgedragen aan de ‘Borrel Box’. Sommige afdelingen in Atlas hadden een online meet & greet, en de 50 deelnemers ontvingen een doos gevuld met startup producten. Gratis reclame voor ons, als de 50 deelnemers Zzinga proeven en erover vertellen. Een jaar geleden was ik op zoek naar een lab of andere plek waar we proeven konden doen. WUR is dus nu de belangstelling onder potentiële gebruikers aan het peilen.

Zzinga

Zijn er dingen die je mist op de campus?

StartHub helpt in de opstartfase van je bedrijf. Hun experts zijn in die fase onontbeerlijk. Na die fase, moet je groeien en je bedrijf uitbreiden. Dat valt niet binnen het domein van StartHub. Dan is er StartLife, maar wij vallen buiten hun domein omdat zij bedrijven met een technologische oriëntatie helpen. Wij zijn meer consument-georiënteerd.

Wat ik verder mis in Wageningen? Een treinstation misschien!

Hoe zie je de toekomst van je bedrijf?

Dat is een goede vraag. Ik denk daar veel over na. We zullen waarschijnlijk binnenkort van Atlas verhuizen naar Plus Ultra II. We kunnen met Zzinga nog een of twee jaar in Wageningen blijven, maar we zouden ook naar een grote stad zoals Utrecht of Amsterdam kunnen verhuizen. Dat hangt af van de groei van ons bedrijf.

Ons doel is om de eerste verantwoorde keuze in dranken te zijn binnen Nederland, Europa en daarbuiten. Mensen die voor ons product kiezen, kiezen voor biologische honing, en steunen bijen en biodiversiteit. Gezien het duurzame karakter van ons product is Wageningen een prima plek. Echter, gezien het ‘drank’ aspect zouden we beter in een grote stad kunnen zitten om de trends in de horeca en dranken sector beter te kunnen volgen. Dat is dus nog een dilemma. We streven naar verkoop binnen Europa in de nabije toekomst, en we hopen Zzinga als een EU merk te hebben gevestigd binnen 5 tot 10 jaar.