Startende WUR spin-offs kunnen nu ook aankloppen bij Belgisch investeringsfonds VIVES

16 juli 2020

Wageningse spin-offs met WUR kennis kunnen vanaf nu ook proberen geld te krijgen van VIVES. Dit Belgisch investeringsfonds werkt sinds kort samen met Wageningen University & Research (WUR). Doel is de kansen voor spin-offs op het gebied van Life Sciences te vergroten. De samenwerking past binnen de WUR strategie om Wageningse kennis toe te passen in de praktijk.

Eerder konden Wageningse startups en spin-offs al terecht bij SHIFT Invest en Innovation Industries. Het VIVES-fonds, nauw gelieerd aan Université Catholique de Louvain (UCL), is vooral sterk in academische spin-offs die zich richten op ICT en rode biotech. Sebastiaan Berendse, directeur Waardecreatie bij WUR, legt uit wat dat precies is.

“Met rode biotech bedoelen we medische toepassingen in de life sciences; naast witte-industriële biotech en groene biobased toepassingen. Startende bedrijven in die sector hebben vaak een lange weg te gaan tot het oorspronkelijk idee als gevalideerd en toegestaan product in de praktijk kan worden toegepast. Ervaring én een netwerk van partners zijn voor dat ontwikkelpad cruciaal vanaf de start. Het VIVES fonds investeert al 15 jaar in academische spin-offs. WUR heeft eerder nauw samengewerkt met UCL en VIVES in de start van A-Mansia Biotech. Het nu derde VIVES-fonds heeft een internationaal bereik (BeNeLux en het noorden van Frankrijk) door de samenwerking met meerdere universiteiten.”

Wetenschap in de praktijk

Het totale bedrag waar VIVES later dit jaar op uitkomt zal rond de 50 miljoen euro liggen. Natuurlijk is dit investeringsfonds er niet alleen op uit om geld te investeren met een oog op rendement; het gaat ook om wetenschap in de praktijk te krijgen.

De uitontwikkeling naar een medisch product zoals medicijn, probiotica of medisch technologisch apparaat vraagt om stappen die de private sector maakt.
Sebastiaan Berendse

Berendse: “Natuurlijk werkt WUR samen met topsector Life Science & Health en doen we fundamenteel en onderzoek, ook in dit veld. Maar de uitontwikkeling naar een medisch product zoals medicijn, probiotica of medisch technologisch apparaat vraagt om stappen die de private sector maakt. Een startup met licentie of toegang tot beschermde WUR-kennis (dus een WUR spin-off) kan voor die uitontwikkeling investeringskapitaal aantrekken zoals bij VIVES. De Belgen weten heel goed welke stappen een academische startup door moet maken. Naast kapitaal (in ruil voor aandelen) is juist dit fonds sterk in steun op de bedrijfsontwikkeling (zoals het juiste team vormen) en in hulp bij klinische trials. Zonder dergelijke trials komt het idee nooit tot toepassing in de praktijk.”