WUR startups kunnen aankloppen bij nieuw investeringsfonds

4 mei 2020

Startende ondernemers, die onder de vleugel van Wageningen University & Research aan de slag gaan, kunnen voor cruciale financiering aankloppen bij een nieuw fonds: SHIFT III. Dat is een zogeheten multistage fonds, waar starters voor langere tijd gebruik van kunnen maken in de verschillende fases van hun startup. In totaal zal er eind dit jaar 65 miljoen euro beschikbaar zijn.

In Nederland is er voldoende geld beschikbaar om startups te laten doorgroeien, maar dan moet de innovatie waar deze bedrijven mee aan de slag zijn zich wel al hebben bewezen én een flinke omzet maken. Het bijzondere aan Shift III is de mogelijkheid voor beginnende ondernemingen om in de fase daarvoor financiering te krijgen.

“Dit fonds helpt ons meer impact te creëren omdat we nu meer én sneller schaalbare spin-offs kunnen helpen ontwikkelen”, vertelt Sebastiaan Berendse, directeur Waardecreatie bij Wageningen University & Research. “Dat komt doordat Shift III niet alleen geld geeft, maar ook andere steun geeft in de vorm van kennis en ondersteuning wanneer het nodig is. Bijvoorbeeld door de juiste mensen en partners te koppelen aan een spin-off zodat het potentieel dat erin zit daadwerkelijk wordt bereikt.”

SHIFT III wordt ondersteund door de universiteiten in Wageningen, Delft, Twente, en Eindhoven. Ook TNO en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) hebben hun steun uitgesproken voor het nieuwe investeringsfonds.

Steun van alle kanten

SHIFT III is een investeringsfonds dat zich richt op de lange termijn en daarom een brede investeerdersbasis kent. Naast provincies, Rabobank en private fondsen investeren ook bedrijven die geld hebben geleend via voorlopers van SHIFT. Deze ondernemers investeren af en toe zelf gericht in startups en helpen soms ook mee in de ontwikkeling van nieuwe ondernemingen. Daardoor wordt één van de valkuilen van een startup vermeden: het missen van expertise en ervaring.

“Zij brengen naast geld ook ervaring en expertise met zich mee die nuttig zijn voor de cruciale fase waar startups in verkeren, van de eerste fase van hun bestaan tot en met de opschaling tot een scale-up”, vertelt Tarique Arsiwalla. Hij richtte in 2009 Protix op en is nu een investeerder in SHIFT III. Protix is een Nederlands bedrijf dat eiwitten en vetten produceert voor de verduurzaming van diervoeding. Plantaardige voedselresten worden gebruikt als voer voor larven van de Zwarte soldatenvlieg. Het bedrijf heeft door investeringen van voorlopers van SHIFT III kunnen uitgroeien tot een belangrijke onderzoekspartner van WUR.