WUR introduceert label voor spin-offs met WUR-kennis

8 december 2020

Spin-off-bedrijven die zijn opgericht met Wageningse kennis kunnen vanaf nu een speciaal label aanvragen. Voor de bedrijven een mogelijkheid om zich visueel aan het internationaal bekende WUR-merk te verbinden. Tegelijkertijd is het voor Wageningen University & Research (WUR) een visuele manier om te laten zien dat Wageningse kennis in spin-offs terecht komt.

Kennis en resultaten uit onderzoek worden vaak pas echt waardevol bij toepassing in de praktijk. WUR zet zich dan ook actief in om Wageningse kennis haar weg naar de samenleving te laten vinden. Dat doet ze bijvoorbeeld door ondernemerschap en de oprichting van spin-offs door studenten, afgestudeerden en werknemers te stimuleren en te ondersteunen.

Blijk van erkenning

Het nieuwe spin-off label, dat door erkende WUR spin-off bedrijven mag worden gevoerd in hun algemene communicatie, visualiseert de verbinding met WUR. Sebastiaan Berendse, directeur Waardecreatie bij WUR: “We zijn trots op onze spin-off bedrijven en stellen, als blijk van erkenning, aan hen het WUR spin-off label beschikbaar. Een wederzijdse bekrachtiging van samenwerking en verbinding. We hopen dat onze spin-offs het label met dezelfde trots zullen voeren.”

Dat het WUR spin-off label waardevol kan zijn voor een jong spin-off bedrijf, blijkt uit de reactie van het team van Peek. Het bedrijf, dat een onderwijsapp ontwikkelde om veldwerk leuker en leerzamer te maken, mag binnenkort als eerste het spin-off label gaan voeren. “De erkenning als spin-off bedrijf van WUR is voor ons heel belangrijk. Dat we het WUR spin-off label mogen voeren is voor ons een waardevolle blijk van die erkenning”, aldus het Peek-team. "Met WUR als ontwikkelpartner kunnen we zo in de markt laten zien dat wij een serieuze partij zijn. Ook al zijn we nu zakelijk zelfstandig, de samenwerking met WUR blijft voor ons erg belangrijk."

Heldere afspraken

Goede en heldere afspraken liggen aan de basis van elk spin-off bedrijf dat zich ontwikkelt op basis van WUR-kennis. Er zijn nieuwe richtlijnen voor oprichting van een spin-off en daarmee zet WUR een belangrijke volgende stap. De regeling biedt transparantie in de verantwoordelijkheden en een solide basis voor afspraken over bijvoorbeeld het gebruik van WUR-kennis en Intellectueel Eigendom. “We ondersteunen de spin-off ondernemers bij de ontwikkeling naar een succesvol bedrijf”, zegt Berendse. “Dat doen we door hen professioneel te begeleiden bij het spin-off proces en voorafgaand aan de start van het bedrijf heldere afspraken te maken. De spin-off krijgt zo alle kans om zich direct na oprichting volledig te richten op ontwikkeling en groei als zelfstandig bedrijf.”

Ook in deze ontwikkelingsfase bieden WUR en haar samenwerkingspartners het jonge bedrijf ondersteuning; op het gebied van huisvesting, gebruik van faciliteiten of financiering bijvoorbeeld.

Bedrijven met een spin-off relatie met WUR die ook het spin-off label zouden willen voeren, zijn van harte uitgenodigd om contact op te nemen. Meer informatie is ook te vinden op onze website.