Studentinformatie

Dit is waarom je kiest voor Wageningen University & Research

Ben jij op zoek naar een plek om te studeren op het gebied van gezonde voeding en leefomgeving? Een plek waar je kennis maakt met veel verschillende culturen, groen altijd dichtbij is, duurzaamheid hoog op de agenda staat en waar je daadwerkelijk een verschil kan maken? Dan kies je voor Wageningen.

Geniet van de groene campus

We zijn trots op onze groene campus. Uniek in Nederland! Uiteraard is de campus het middelpunt van onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven,  maar ook de plek om je mede-studenten te leren kennen, een drankje te doen of gewoon even te zijn.

Albert, student Biotechnology
I like the campus and have a few favourite spots. Especially the terrace on the 5th floor of Orion, the Spot and the garden in Lumen. Good places to relax, work or be with friends.
Albert, internationale student Biotechnology

Benieuwd hoe de campus er uit ziet? Tijdens de Online Open Dag gaf Jeroen een online rondleiding: bekijk de video’s en kom meer te weten over het ontstaan van de campus, de gebouwen, de sportfaciliteiten en de vele kunstwerken.

Rondleiding over de campus

Of kom een keer langs en ontdek de Campus bijvoorbeeld met de Peek app.

Niet alleen praten over duurzaamheid

In Wageningen leer je dagelijks over natuur, duurzaamheid en het verbeteren van ieders leven. Dan wil je vast graag dat de universiteit waar je studeert dat zelf ook doet. En dat doen we.

Zo wekken we zelf energie op, bieden we duurzaam geproduceerd eten aan in onze kantines en zetten we ons in voor het terugdringen van voedselverspilling. Daarnaast kopen we niet zo maar in: we zetten waar nodig ketens onder druk om transparant, duurzaam, circulair en vrij van moderne slavernij te werken.

En dat blijft niet onopgemerkt. Zo zijn we onlangs door SustainaBul uitgeroepen tot de duurzaamste hoger onderwijsinstelling van Nederland in 2021.

Wil jij je tijdens je studie inzetten voor duurzaamheid, kijk dan bijvoorbeeld eens naar de mogelijkheden bij Green Office Wageningen. Of kies een studie waarin duurzaamheid centraal staat, bijvoorbeeld de:

Leer over gezonde voeding en leefomgeving

De opleidingen in Wageningen hebben allemaal een link met gezonde voeding en leefomgeving. Zoek je een opleiding in die richting? Dan is Wageningen de place to be!

Je kunt bij ons kiezen uit:

Hulp nodig bij het maken van je studiekeuze? We helpen je graag verder. Bekijk al onze voorlichtingsactiviteiten.

En naast opleidingen die jou ongetwijfeld aanspreken, zijn hier ook veel andere studenten (en docenten) die jouw ideeën delen.

Onze opleidingen zijn bovendien hoog gewaardeerd. Zo zijn we volgens de Keuzegids ook in 2021 weer de beste universiteit. Meer weten? Bekijk alle rankings.

Verrassende en gezellige studentenstad

Toegeven, Wageningen is niet de grootste studentenstad, maar misschien wel de gezelligste en mooist gelegen stad om te studeren!

Juist omdat de stad niet zo groot is, is alles altijd lekker dichtbij. Lopend of met de fiets: je bent zo op de campus, op de sportvelden of in de kroeg. Handig toch?

En hou je van wandelen, hardlopen, fietsen of vogels spotten? Dan heb je helemaal geluk: want je zit hier binnen no time midden in de natuur. Denk aan uiterwaarden (waar veel BBQ’s in de zomer aan gaan), weides, heide en bossen.

Op kamers in Wageningen

Veel studenten kiezen er voor om in Wageningen te komen wonen. Maar hoe is het om hier te wonen? Daar kom je vaak pas achter als je er eenmaal woont óf als je er iemand kent. Wil je alvast eens binnenkijken? Kijk dan eens op het Instagram account van Studentenstad Wageningen.

Wonen op Droevendaal

Droevendaal is met z'n streven naar duurzaamheid uniek onder de studentencomplexen.

Het telt 33 afzonderlijke gebouwtjes, elk goed voor 6 studenten. Ieder gebouwtje is omringt door een grote tuin. Sommige studenten gebruiken deze als moestuin of houden dieren. Verder wekken ze hier zonne-energie op én wordt regenwater opgevangen  en hergebruikt.

Meer weten over hoe je aan een kamer komt? Bekijk de pagina Wonen in Wageningen.

Internationale vibe

Wageningen heeft met inwoners uit meer dan 160 verschillende landen en ruim 25% internationale studenten een erg internationaal karakter.

Studenten vertellen dat de internationale studenten andere kennis, culturen, opvattingen en gebruiken met zich mee brengen. Een waardevolle aanvulling op onze opleidingen. Maar het verrijkt ook je vrije tijd, denk aan internationale feesten, culturele activiteiten, winkeltjes en restaurants.

Bovendien kun je tijdens je studie zelf ook naar het buitenland gaan. Voorbeelden hiervan zijn internationale uitwisseling, stage of het volgen van een minor.

Geloof niet ons, geloof onze studenten

We kunnen ons voorstellen dat je ons verhaal met een korreltje zout neemt. Daarom laten we graag onze studenten zelf aan het woord:

Of chat meteen met één van onze studenten!

- Het social media element kan niet getoond worden - controleer uw instellingen