Zilveren Legpenning uitgereikt bij afscheid UFW-voorzitter Jan Karel Mak

Published on
9 maart 2022

Vanwege zijn jarenlange inzet bij het Universiteitsfonds Wageningen (UFW) heeft Prof. dr. ir. Louise O. Fresco de Zilveren Legpenning uitgereikt aan voormalig voorzitter van UFW ir. Jan Karel Mak. Zij deed dit tijdens de afscheidsceremonie van Mak als voorzitter van het fonds, dat plaatsvond tijdens het symposium voorafgaand aan de 104e Dies Natalis van Wageningen University & Research (WUR). Mak, tevens alumnus van Wageningen en Wageningen Ambassador, was twaalf jaar lang voorzitter van het fonds en in totaal 17 jaar betrokken bij het bestuur.

“Ik zou Jan Karel Mak de ideale alumnus willen noemen. Ondernemer, zakenman, iemand die de toepassing van de wetenschap echt begrijpt, en iemand die een groot hart heeft voor alle dingen die met Wageningen te maken hebben,” zei Fresco in haar speech. Ze loofde hem vanwege zijn diepe betrokkenheid bij studenten, onder andere via het Business Skills Programma voor studentenbesturen dat hij heeft opgezet, en de verschillende fondsenwervingscampagnes in de afgelopen jaren. Ook heeft hij zich ingezet voor de totstandkoming van het carillon op de campus. “Daarom heeft de Raad van Bestuur besloten om hem de Zilveren Legpenning uit te reiken, een eer die maar weinigen in de geschiedenis is toegekomen.” Vanaf de eerste penning in 1950 is deze in totaal 37 keer uitgereikt, waaronder aan Kofi Annan, de voormalige secretaris-generaal van de Verenigde Naties.

Mak was zeer dankbaar voor deze unieke eer. “De afgelopen zeventien jaar waren leuk, nuttig en boden mij een goede leerervaring. Ik heb enorm genoten van het werven van fondsen, het uitreiken van prijzen aan excellente studenten, geweldige docenten en fantastische onderzoekers. En ik heb genoten van het helpen van studenten die dat nodig hadden, in binnen- en buitenland, en het samenwerken met de andere bestuursleden en medewerkers.” Hij benadrukte hierbij dat het UFW klaar is voor de toekomst en wenste zijn opvolgers veel plezier en succes.

Jan Karel Mak wordt opgevolgd door ir. Jacqueline Pieters-Zetsma, voormalig executive bij Rabobank. Naast Mak nemen ook twee andere bestuursleden afscheid: Han Swinkels, die een zetel in het bestuur had als vertegenwoordiger van de in 2021 opgeheven alumnivereniging KLV, en prof. dr. Louise O. Fresco, die optrad als vertegenwoordigster van WUR. Zij worden opgevolgd door Harry Paul als alumnus en Sebastiaan Berendse als vertegenwoordiger van WUR Corporate Value Creation, waaronder UFW sinds eind 2021 organisatorisch valt.