Activiteit

‘Bildung’ en Academische Vorming

Een tweeluik NL/EN Understanding University Unrest. Recentelijk eisten UvA studenten een andere en betere universiteit, deels gegoten in klassieke termen als ‘Bildung’ en ‘Academische Vorming’. Maar wat betekent dit eigenlijk?

Organisator Studium Generale
Datum

do 1 oktober 2015 20:00 tot 22:00

Locatie Impulse, building number 115
Stippeneng 2
115
6708 WE Wageningen
+31 317-482828

‘Bildung’ en Academische Vorming

Henk Procee (Emeritus Prof. Filosofie, Twente University)

Strijd is er gedurende het eeuwenlange bestaan van de universiteit geweest, op verschillende fronten en tegen uiteenlopende tegenstanders. Recentelijk eisten UvA studenten een andere en betere universiteit, deels gegoten in klassieke termen als ‘Bildung’ en ‘Academische Vorming’. Maar wat betekent dit eigenlijk?  Waar komt het vandaan en is het nieuw? In 1969 werd hetzelfde bestuursgebouw bezet, toen met de slogans ‘Tegen de ivoren toren’ en ‘Voor democratisering’. Een korte geschiedenis van de universiteit laat dat niet alleen zien, maar levert ook een aantal begrippen op waarmee het recente ongenoegen beter te begrijpen is, o.a:

  • Artes Liberales (trivium en quadrivium)
  • De omkering tijdens de Verlichting: van blik op de traditie naar blik op de toekomst.
  • Het ontstaan van de Duitse Bildung tegen de achtergrond van napoleontisch Frankrijk (polytechnique) en van de toenmalig onderscheid tussen onderzoek (Academies) en onderwijs (universiteit). De ideeën van von Humboldt (die pas veel later en dan verzwakt zijn uitgevoerd)
  • (Het pleidooi voor liberal education door Henry Newman (achtergrond: katholiek hoger onderwijs, geen onderzoekspoot)
  • De revolutie in de jaren zestig van de vorige eeuw: emancipatie en weg uit de ivoren professorentoren
  • De ontwikkeling de laatste jaren tot research universiteiten met een eigen identiteit en een (liefst hoge) plaats op de internationale scorelijsten. Waardoor ander personeelsbeleid, meer nadruk op onderzoek dan op[ onderwijs, internationalisering, projectfinanciering

Emeritus Prof. dr. Henk Procee (Universiteit Twente) studeerde fysische chemie en filosofie. Hij promoveerde in 1991 op een proefschrift Over de grenzen van culturen. Voorbij universalisme en relativisme. Sinds 2000 is hij werkzaam als directeur van het Studium Generale van UT en tevens als hoogleraar met de leeropdracht “Wijsbegeerte in relatie tot academische vorming”. Hij publiceerde diverse artikelen over het (hoger) onderwijs. Daarnaast schreef hij boeken over academische vorming, professioneel handelen van ingenieurs en over intellectuele passies.