Business Skills Programme - 29 november 2017

Op woensdag 29 november vindt de tweede bijeenkomst van het Business Skills Programme 2017 plaats. Deze avond zal draaien om primaire bestuurlijke- en rechtsbegrippen en bedrijfskunde en financiële vaardigheden.

Organisator Universiteitsfonds Wageningen

wo 29 november 2017

Het programma van de avond is als volgt:

18.10  Opening door Delia de Vreeze
18.15  Welkom en introductie door Jan Karel Mak
18.30  Netwerkvaardigheden door Jan Karel Mak en Gerda Feunekes
19.30  Pauze met koffie en thee
19.45  Algemene omgangsvormen en etiquette door Delia de Vreeze
20.15  Uitwerken casus (break-out ruimtes)
20.45  Terugkoppeling casus; beantwoorden vragen door Delia de Vreeze
21.30  Drankje en gelegenheid om te netwerken
22.00  Einde avond

Workshopleiders

De heer Ir. Tjapko Poppens, Burgemeester van Wijk bij Duurstede, Alumnus Wageningen University

De heer Tjapko Poppens is in 1996 afgestudeerd in de agrarische economie en trad meteen daarna in dienst bij de KLM. Eerst bij de divisie vliegtuigonderhoud in verschillende managementfuncties en daarna als directiesecretaris op het hoofdkantoor. In 2005 maakte hij de overstap naar de gemeente Enschede waar hij de functies clustermanager Bouwen & Milieu en directeur Concernstaf/ concerncontroller heeft vervuld. Daarnaast was hij vanaf 2005 bijna acht jaar actief als raadslid en later fractievoorzitter voor de VVD in de gemeenteraad van Deventer. Sinds eind 2012 is hij benoemd als burgemeester van de gemeente Wijk bij Duurstede. Ook vervult hij een aantal nevenfuncties waaronder voorzitter van de Nederlandse Brouwers.

De heer Frans Pingen, General counsel bij Wageningen University & Research
De heer Frans Pingen heeft na zijn studie Law Academy aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en een Master of Laws aan de Radboud Universiteit in Nijmegen gewerkt als interim jurist en Member of the Executive Board van Rivierenland. Ook is hij betrokken geweest bij het Europees Twinning project om het Agricultural Research Center in Cairo om te vormen naar een meer efficiëntere governance structuur. Sinds 2000 is hij general counsel bij Wageningen University & Research waar hij zich bezighoudt met onder andere deugdelijk ondernemingsbestuur, privaatrecht en intellectuele eigendomsrechten.

De heer Peter Ras, Legal counsel bij Wageningen University & Research

De heer Peter Ras heeft tijdens zijn rechtenstudie gewerkt bij Van Doorne N.V., een groot Amsterdams advocatenkantoor. Na zijn studie trad hij daar in dienst als advocaat informatietechnologie, privacy en intellectueel eigendom (IE/IT) en kwam daarnaast in aanraking met aanverwante rechtsgebieden, zoals Europees recht, ondernemingsrecht en arbeidsrecht. In 2015 maakte Peter de overstap naar Vondst advocaten N.V., een Amsterdams nichekantoor dat zich specifiek toelegt op farma, octrooien en technologie. Peter heeft bij Vondst vooral de octrooi- en life sciences-praktijk verder helpen uitbouwen. Sinds begin dit jaar is Peter verbonden aan Wageningen University & Research waar hij zich vooral bezighoudt met privacy, IE en contractenrecht. Peter heeft ruime ervaring met adviseren en procederen over privaatrecht (zakelijke verhoudingen) en publiekrecht.

De heer Ir. Jules van Berlo, Partner bij Claassen, Moolenbeek & Partner, Alumnus Wageningen University

De heer Jules van Berlo heeft zijn achtergrond in bedrijfskunde, financiën en vastgoed. Zijn focus is gericht op groei en continuïteit van ondernemingen. In zijn loopbaan loopt als rode draad het structureren, veranderen en tot waarde brengen van organisaties. Waardecreatie en ondernemerschap zijn voor hem kernbegrippen. Hij richt zich met name op het raakvlak van managementimpact, financiële sturingsmechanismen en ondernemingsgroei. Na het gymnasium B studeerde hij in 1987 af aan de Landbouwuniversiteit Wageningen met als rode draad het combineren van toegepaste wiskunde, informatica en logistiek bij bedrijfskundige problemen. Na een financiële managementopleiding in 1994 volgde hij in 2000 financiële seminars bij London Business School en IMD in Lausanne op het gebied van strategisch financieel management. In 2006 volgde hij de opleiding Vastgoed in de praktijk van Deloitte & AKD Prinsen Van Wijnen en in 2011 heeft hij de opleiding Business Valuator aan de Rotterdam School of Management met succes afgerond en daaropvolgend is hij geslaagd voor Register Valuator.