Promotie

Extended indirect calorimetry as a physiological phenotyping tool in mouse nutritionalintervention studies, with a focus on metabolic programming by starches

Promovendus mr. JMS (José) Fernández Calleja MSc
Promotor prof.dr.ir. J (Jaap) Keijer
Copromotor dr.ir. EM (Evert) van Schothorst
Externe copromotor dr A Oosting
Organisatie Wageningen University, Fysiologie van Mens en Dier

di 19 november 2019 13:30 tot 15:00

Samenvatting:

Een nieuw calorimetrie systeem om niet-invasief meer gegevens te verkrijgen uit voedingsstudies met muizen.

Energie gebruik van muis of mens wordt gemeten door het verbruik van zuurstof en productie van koolstofdixoide (CO2) te bepalen in ademhalingslucht. Dit doen we met indirecte calorimetrie. Door extra sensoren in het systeem te integreren, hebben we een flinke stap gezet om meer gegevens te verkrijgen uit een proef. We kunnen nu ook waterstof en methaan meten die door de darmbacteriën geproduceerd worden. Hiermee kan in real-time en niet-invasief de microbiële activiteit in de darm van een levend dier gemeten worden. Door ook sensoren te integreren voor ‘zwaar’ CO2 kunnen we tevens verbranding van specifiek stoffen uit de voeding, zoals glucose of vetzuren, meten. Met dit unieke systeem hebben we nieuw inzichten gekregen in effecten van verschillende zetmelen op de microbiële activiteit in de darm en weten we dat dunne muizen meer vet uit de voeding verbranden dan dikke muizen.