Activiteit

InScience filmfestival: Picture a Scientist

PICTURE A SCIENTIST vertelt het verhaal een opkomende groep onderzoekers die een nieuw hoofdstuk schrijft voor vrouwelijke wetenschapsters. Deze onthullende documentaire, voor zowel mannen als vrouwen, gebruikt een selectie van persoonlijke verhalen en statistische data om de gelijkheid binnen de wetenschap te onderzoeken. Naast de verhalen over expliciete seksuele intimidatie die je bloed doen koken, impliciete gender- (en raciale) vooroordelen en diepgewortelde institutionele discriminatie, belicht deze film ook de moedige en inspirerende wetenschappers die de cultuur binnen de wetenschap veranderen en een nieuw perspectief bieden om het meer divers, gelijker en opener te maken voor iedereen.

Organisator Wageningen University & Research

za 21 november 2020 16:00

Locatie Heerenstraat Theater
Prijsomschrijving Regular €12,50 | Cineville €3,-

Maar hoe zie je een wetenschapper voor je? Ben je je bewust van je eigen vooroordelen? Hoe kunnen er meer eerlijke kansen gecreëerd worden? En wat kan er eraan gedaan worden op zowel persoonlijk als zakelijk vlak? Consumentenwetenschapper Betina Piqueraz en microbioloog Diana Machado de Sousa nodigen je uit om over deze vragen in discussie te gaan samen met universitair hoofddocent gender studies Margreet van der Burg, na geïnspireerd te zijn door de vrouwelijke wetenschapsters in Picture a Scientist.

Meer over InScience

InScience is een van de grootste internationale filmfestivals voor de wetenschapsfilm in Europa. Het festival focust op het raakvlak tussen film, wetenschap en maatschappij. Het festival vindt zijn oorsprong in Nijmegen, als samenwerking tussen de Radboud Universiteit en arthouse LUX. Dit jaar breidt het festival zich uit naar alle universitaire steden in Nederland, inclusief Wageningen.

Wetenschappers van Wageningen University & Research prikkelen je om de film vanuit een ander perspectief te bekijken en nodigen je uit om een levendige discussie te houden over de toekomst van de wetenschap. De zesde editie van het festival vindt plaats op 11 tot en met 15 november in LUX Nijmegen, met een satellietfestival op 21 november in het Heerenstraat Theater Wageningen. De opening van het festival is op 11 november, dan wordt Spaceship Earth vertoond, dit vindt plaats in alle deelnemende filmtheaters.

InScience filmfestival 2020 vertoont ook de volgende films: