Onderwijstype

Junior College Food for Mars & Moon

Kunnen we binnenkort voedsel verbouwen op mars en op de maan? De omstandigheden daar wijken sterk af van het ecosysteem op de aarde. Wat is er essentieel voor de groei van platen? Kunnen we dit op een andere planeet nabootsen? Onderzoeker Wieger Wamelink, kan deze vragen ongetwijfeld beantwoorden.

Organisator Wageningen University

wo 9 oktober 2019 12:00 tot 13:15

Locatie Forum, gebouwnummer 102
Droevendaalsesteeg 2
6708 PB Wageningen
+31 (0)317 48 21 60

Exobioloog Wieger Wamelink stond enkele jaren geleden even in het middelpunt van de wereldwijde belangstelling. Zijn onderzoek naar het kweken van voedsel op Mars kreeg zelfs aandacht op CNN, de New York Times, de Washington Post, de BBC, de Zuid-Koreaanse tv en National Geographic.

Wieger doet onderzoek naar levensvormen buiten de aarde. In Wageningen onderzoekt hij de mogelijkheden voor het verbouwen van groenten op de ijskoude Mars en Maan, waar nauwelijks atmosfeer is, veel gevaarlijke straling en een bodem vol giftige metalen.

Tijdens het college neemt Wieger je in sneltreinvaart mee op reis naar een buitenaards bestaan met vers verbouwd voedsel. Iets voor jou? Meld je dan gratis aan voor dit Junior College.

De inschrijving voor dit Junior College is gesloten.

11:50 Ontvangst bij receptie Forum gebouw
12:00-13:15 College 'Food for Mars & Moon'
13:30-15:45 Profielwerkstukdag* (optioneel)

*Aansluitend aan het Junior College kun je ook deelnemen aan de profielwerkstukdag. Let op: hier moet je jezelf los voor aanmelden. Interesse? Klik op onderstaande knop voor meer informatie.

Aanmelden profielwerkstukdag

Voorwaarden

• Je bent een middelbare scholier en nieuwsgierig.
  • Je regelt zelf toestemming bij je school als je lessen moet missen.
  • Deelname aan dit Junior College is gratis.