't Venster

Concert

Lunchconcert: 't Venster

Op 1 maart geeft 't Venster een lunchconcert met viool!

Organisator Impulse
Datum

di 1 maart 2016 12:30 tot 13:30

Programma
J.H. Schmelzer (1664) Sonata 4 uit 6 sonates voor viool en continuo Tranquillo-sarabande-adagio-gigue-adagio-allegro-presto
A. Corelli (1703) Sonate 7 uit 12 sonates voor viool en bas opus 5 Preludio:vivace, corrente:allegro, sarabande:largo, giga:presto
G.F. Händel (1749) Musick for the royal fireworks, uitgave uit 1749 voor viool en bas Overture, bouree, largo alla siciliana, allegro, menuet 1 en 2
P. Hindemith (1924) Sonate opus 31 no.2 voor viool solo…Es ist so schönes Wetter draussen…. Liecht bewegte Viertel - ruhig bewegte Achtel -gemächliche Viertel - leicht bewegt (5Variatonen über “Komm, lieber Mai”)
Hans Vader
Hans Vader

Door Nico Lammersen, viool en Hans Vader, cello,  beiden docent bij `t Venster.

In de tijd van Schmelzer schreef men doorgaans compacte instrumentale stukken met veel muzikale informatie in weinig noten. Componisten schreven vaak voor zichzelf en zochten naar de mogelijkheden van hun instrument, vooral de hoge noten waren baanbrekend in de 17de eeuw. De delen lopen naadloos in elkaar over. Op een naar het lijkt eindeloos herhaald basthema van 4 noten bouwt Schmelzer vanuit het niets telkens virtuozer wordende variaties. Na deze passacaglia (zoektocht) volgt een langzaam deel om bij te komen, daarna volgt het furieuze slotdeel.

Corelli was al een stap verder, zijn sonates zijn als geslepen diamant waarbij iedere noot op de juiste plaats staat. Zijn eerste 6 sonates zijn virtuoze showstukken, de laatste 6 zijn minder naar de viool en meer naar de muzikale inhoud geschreven. Elk deel heeft de vorm van een gestileerde dans.

Van grote orkestwerken verschenen ook vaak bewerkingen (`reducties`) voor kleinere bezetting of alleen een toetsinstrument. Zo bleven de mooie stukken bewaard en konden uitgever en componist (in die volgorde!) nog wat verdienen aan de grote projecten. De `Music for the Royal fireworks` zou destijds door een enorm orkest uitgevoerd zijn, met veel slagwerk en echt vuurwerk. Wie heeft nog wat op zak?

De sonate van Hindemith zet de wereld op zn kop, lijkt het. Alle oude conventies over samenklank gaan overboord, maar de vorm blijft traditioneel. Wij herkennen in voor ons totaal vreemde talen toch emoties als blijdschap, woede, angst, opluchting. Een nieuwe muzikale taal kan helpen zoeken naar verassende wegen om een verhaal met muziek te vertellen. Als kind vond ik deze muziek vreselijk, hoe vaker ik het spel hoe leuker en inspirerender het wordt iets te zoeken achter de schijnbaar ontregelende noten.