Cursus

Nascholing Klimaatemoties in de klas: omgaan met een onzekere toekomst

Hoe ervaar jij dat? Lesgeven over klimaat en duurzaamheid en geconfronteerd worden met de emoties die daarmee samenhangen? In een klas zitten altijd wel een paar leerlingen die het echt raakt. En dan heb je ook je eigen emoties en standpunten nog. In deze training staat niet de kennis centraal, maar het omgaan met onze onzekere toekomst. De training biedt psychologische achtergrondkennis, aandacht voor jouw klassensituatie en behulpzame gesprekstechnieken.

Organisator Wageningen Pre-University (voorheen Food Valley Netwerk VO-HO)
Datum

do 17 februari 2022 15:30 tot 18:00

Locatie Live of online
Prijs € 250,00

Inhoud training

Wat gebeurt er met de leerlingen en met jezelf als je wordt geconfronteerd met heftige informatie, bijvoorbeeld rond klimaatverandering, het milieu of corona. We zijn gewend om vooral naar kennis te kijken, maar je kunt er niet omheen dat er ook iets gebeurt op gevoelsniveau. We hebben allemaal steeds meer te maken met een onzekere toekomst waar we ons op de een of andere manier toe moeten verhouden. En hoe begeleid je op een goede manier de gesprekken hierover in de klas? Aan de hand van kennis uit de psychologie kijken we hoe je pedagogisch en didactisch kunt handelen als deze vraagstukken in de klas aan de orde zijn.

Na de training:

  • Heb je kennis gemaakt met wetenschappelijke denkkaders ten aanzien van het omgaan met onzekere kennis en klimaatemoties.
  • Heb je inzicht in jouw persoonlijke emoties in relatie tot klimaat en duurzaamheid en besef je hoe die jouw pedagogisch handelen kunnen beïnvloeden.
  • Heb je ervaringen kunnen uitwisselen met andere docenten.
  • Heb je gesprekstechnieken leren kennen die je kunt inzetten bij gesprekken over klimaat en duurzaamheid.
  • Heb je didactische tips in handen om jouw leerlingen te helpen omgaan met klimaatemoties

Over de trainers

Rebekah Tauritz is postdoc-onderzoeker en docent milieu- en duurzaamheidseducatie aan Wageningen University. Ze wordt gedreven door de urgentie die ze voelt voor samenlevingen over de hele wereld om te transformeren om de gezondheid van onze planeet te herstellen. Ze ziet zichzelf als een mede-ontdekkingsreiziger en kritische vriend voor docenten die op zoek zijn naar de beste manier om hun leerlingen voor te bereiden op het omgaan met een steeds complexere en onbekendere toekomst. Daarnaast houdt ze van lesgeven en begeleiden van masterstudenten die intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren over een breed spectrum van leren voor duurzaamheidsonderwerpen. 

Reina Kuiper is van oorsprong ecoloog, werkte voor de milieubeweging, het ministerie en een adviesbureau en is al ruim 20 jaar betrokken bij natuur en duurzaamheidseducatie. Zij is coach en trainer en is als projectleider docenten bij Wageningen Pre-University verantwoordelijk voor de Teacher Academy en de ontwikkeling van lesmaterialen en educatieve projecten. Ze begeleidt een multidisciplinair team van docenten en de Leergemeenschap Duurzaam Onderwijs.

Vanuit de universiteit vertaalt zij nieuwe inzichten op het gebied van ecologie, duurzaamheid, psychologie en pedagogiek naar de praktijk binnen het VO ten behoeve van de transitie naar een duurzame samenleving.

“Een onderwerp waar ik mij al een aantal jaar in verdiep, is het leren omgaan met klimaatemoties. Hoe kun je hier als docent zelf mee omgaan en hoe creëer je er ruimte voor in de klas?”

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van al onze nascholingen? Abonneer je gratis op de nieuwsbrief van Wageningen Pre University.