Workshop

Social Media Café: Alt-metrics

“Metrics”, zoals de h-index, kwartielen en “Impact Factors” spelen tegenwoordig een belangrijke rol bij de evaluatie van onderzoek en daarmee ook in het leven van een onderzoeker. Deze “metrics”, gebaseerd op citaties, worden vaak bekritiseerd. Daarnaast zijn het ook trage indicatoren, omdat het tijd kost om citaties te verkrijgen. Het tellen van citaties beperkt zich tot de traditionele tijdschriften waardoor moderne vormen van wetenschappelijke communicatie niet worden meegeteld.

Is er een alternatief? De Altmerics beweging is ontstaan om het gebruik van wetenschappelijke publicaties op een andere manier te meten. Diverse bedrijven bieden systemen aan die alternatieve “metrics” tonen, zoals aantal downloads, vermelding in blogs of op twitter, “Medeley reads” voor individuele publicaties, auteur en instellingen.

Maar wat betekent bijvoorbeeld het aantal tweets over een bepaald artikel? In dit Social Media Cafe zullen we Altmetrics uitleggen en enkele systemen tonen. Vervolgens bediscussiëren we of deze alternatieve “metrics” kunnen worden gebruikt om wetenschappelijke of maatschappelijke impact te tonen.

Organisator Wageningen University & Research
Datum

di 15 maart 2016 15:45

Locatie Impulse, gebouwnummer 115
Stippeneng 2
6708 WE Wageningen
0317 48 28 28

Wil je meer weten over Alt-metrics? Kom dan naar het Social media cafe! Deze sessie zal in het Engels zijn, je moet je van te voren wel even aanmelden via het formulier op deze pagina. Heb je al een vraag over Alt-metrics? Stel deze dan via het formulier op deze pagina, dan kunnen we deze behandelen in de sessie.

Programma

15.45 uur:                  Inloop met koffie en thee
16:00 – 17.00 uur:       Workshop Altmetrics
17.00 – 17.30 uur:       Napraten en stellen van vragen