The Role of VET Colleges in Stimulating Teachers' Engagement in Team Learning

Promotie

The Role of VET Colleges in Stimulating Teachers' Engagement in Team Learning

Promovendus MHCF (Machiel) Bouwmans MSc
Promotor prof.dr. M (Martin) Mulder
Copromotor dr. PR (Piety) Runhaar
dr. R (Renate) Wesselink
Organisatie Wageningen University, Leerstoelgroep Educatie- en competentiestudies
Datum

vr 12 januari 2018 13:30 tot 15:00

Locatie Aula, gebouwnummer 362
Generaal Foulkesweg 1
362
6703 BG Wageningen
0317-483592

Samenvatting

Om de prestaties van docententeams in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) te verbeteren, is het belangrijk dat docenten deelnemen aan teamleren. Teamleren houdt in dat docenten informatie delen en bediscussiƫren, zodat ze een gedeelde cognitie kunnen bereiken over te ondernemen acties.

In dit PhD onderzoek is onderzocht in welke mate en hoe mbo colleges de deelname van docenten aan teamleren kunnen stimuleren. De resultaten suggereren dat de aanwezigheid van teamgericht human resource management (HRM), de specifieke implementatie van teamgericht HRM door teamleiders, een transformationele leiderschapsstijl van teamleiders en mogelijkheden voor gespreid leiderschap allen bijdrage aan het stimuleren van teamleren van docenten.

Deze bevindingen tonen aan dat teamleren niet alleen de verantwoordelijkheid is van docenten, maar ook van mbo colleges. Door een omgeving voor teams te creƫren, waarin teamleden gestimuleerd worden om zich als lid van een echt team te voelen en gedragen, spelen mbo colleges een cruciale rol in het stimuleren van teamleren en het verhogen van teamprestaties