Tentoonstelling

Van 1 juni t/m 1 september: Voor jullie voeten, een alternatieve atlas van Noord Holland

Stedelijk Museum Alkmaar heeft beeldend kunstenaar Herman de Vries, geboren en getogen in Alkmaar, de opdracht gegeven een uniek kunstwerk te maken waarmee hij letterlijk terugkeert naar zijn geboortegrond. Voor het maken van de serie ‘aarduitwrijvingen’ heeft hij de hulp ingeschakeld van 21 basisscholen in Noord Holland. Het eindresultaat wordt opgenomen in de collectie van het museum en kan vanaf 1 juni bezocht worden.

Organisator Stedelijk Museum Alkmaar

za 1 juni 2019 tot zo 1 september 2019

Locatie Stedelijk Museum Alkmaar

De leerlingen van de 21 geselecteerde basisscholen doen bodemonderzoek en verzamelen aarde. De Vries, die de natuur als voornaamste inspiratiebron ziet, leert de leerlingen op een mindfull manier naar hun eigen leefomgeving kijken. Het eindresultaat wordt opgenomen in de collectie van het museum en staat centraal in de solotentoonstelling “Voor jullie voeten, een alternatieve atlas van Noord Holland”.

Tentoonstelling

Tot midden november verzamelen de leerlingen de aarde. Van 1 juni tot 1 september 2019 kun je bij Stedelijk Museum Alkmaar de tentoonstelling bezoeken.

Bodemlessen

De bodemlessen die aan de geselecteerde basisscholen worden gegeven zijn geïnspireerd op het lesmateriaal van het Wetenschapsknooppunt Wageningen; wetenschapper in de Klas en de leskist bodem. Op 12 november is het Wetenschapsknooppunt naar het plaatsje Stompetoren afgereisd om daar met eigen ogen te zien hoe de basisschoolleerlingen de leskist bodem inzetten bij hun onderzoek en het verzamelen van aarde.