
Activiteit
Wensen van consumenten in beeld
Waar letten consumenten op bij de aanschaf van groente en fruit? En waarom? Wat vinden ze van verrijkte groenten en fruit? Antwoorden op deze en andere vragen zijn gevonden tijdens het vierjarige PPS-project Smakelijke Vermarkting en zullen tijdens deze bijeenkomst met u worden gedeeld.
Over het PPS-project Smakelijke Vermarkting
In het onderzoek zijn consumenten uit Nederland, Duitsland en Engeland betrokken. De resultaten bieden inzichten en tools voor producenten om consumentgerichter te ondernemen. Zo zijn de verschillende wensen van consumenten gegroepeerd op het gebied van smaakvoorkeur en leefstijl als het gaat om groenten en fruit. Ook zijn er de feiten in kaart gebracht achter de discussie hoe consumenten aankijken tegen voedings- en gezondheidsclaims, bepaalde teeltmethoden en verrijkte groente en fruit. Daarnaast zijn praktische tools ontwikkeld om de smaak van tomaat en aardbei te voorspellen. Het project is uitgevoerd met bedrijven vanuit veredeling, teelt en toelevering van groenten en fruit en is mede gefinancierd door TKI T&U.
Programma
14.30 uur | Ontvangst met koffie en thee |
14.55 uur | Welkom |
Door: Wouter Verkerke, WUR-BU Glastuinbouw | |
15.00 uur | Consumentengroepen Leefstijl & Smaak |
Door: Caroline Labrie, WUR-BU Glastuinbouw | |
Waar letten consumenten op bij de aanschaf van groente en fruit en waarom? Welke groepen van consumenten hierin te onderscheiden? Geldt dit ook voor Duitsland en Engeland? | |
15.30 uur | Consumentgericht denken vanuit de praktijk |
Door: Eric van Arendonk, Florpartners | |
Waarom zou je consumentgericht denken? Hoe doe je dat dan? Hoe is de opgedane kennis over de leefstijl & smaakgroepen toe te passen in de praktijk? | |
15.45 uur | Consumentenperceptie claims en verrijkte groenten en fruit |
Door: Siet Sijtsema, Wageningen Economic Research | |
Wat weten consumenten van voedingsstoffen? Welke associaties worden er gelegd bij groenten en fruit die verrijkt zijn? | |
16.00 uur | Van inhoudsstof tot hype |
Door: Jules Beekwilder, WUR-Bioscience | |
Ongeveer de helft van de anti-oxidantwerking van frambozen wordt veroorzaakt door ellagitannines. Die vind je in kleine hoeveelheden in aardbeien, en verder eigenlijk nergens. Deze kennis leidde tot stijging in de verkoop van framboos. | |
16.15 uur | Borrel |
Tijdens de borrel is er de mogelijkheid om de smaaklabs en de Mood Room te bekijken. |
U kunt zich aanmelden via het registratieformulier. Dit kan tot donderdag 11 januari 2018. Stuur het formulier naar smaak.glastuinbouw@wur.nl.