Conferentie
Docentendag biologie - De grote vraagstukken van deze tijd
Drie grote en urgente vraagstukken komen waarschijnlijk in het nieuwe examenprogramma: klimaat & biodiversiteit, voedsel en gezondheid. Ze staan centraal tijdens de Docentendag Biologie op 11 april op de campus van Wageningen University and Research.
Vooraanstaande Wageningse onderzoekers, waaronder Marten Scheffer, Arnold van Vliet en Stacy Pyett, delen in het ochtendprogramma hun kennis over deze vraagstukken. Ook laat Micha Ummels van de Universiteit Utrecht zien op welke manier deze vraagstukken in het nieuwe examenprogramma een plek vinden.
Tijdens het middagprogramma krijg je een kijkje in de keuken van de Wageningse onderzoekspraktijk tijdens een excursie over het campusterrein, bezoek aan onderzoekslaboratoria of de kassen. Een mooie kans om inspiratie op te doen voor contextrijke praktische biologielessen.
Tenslotte verkennen we hoe de grote vraagstukken kunnen worden vertaald naar lesideeën. Kies voor workshops over het geven van plantenpractica, buitenonderwijs, de didactiek van leren voor duurzame ontwikkeling of het gebruik van digitaal onderwijsplatform LessonUp voor het ontwikkelen van ingenieursvaardigheden.
Programma
Tijd | Planning |
9.15 | Inloop |
9.45 | Welkom |
9.50 | De contouren van het nieuwe examenprogramma biologie - Micha Ummels |
10.05 | Kantelpunten in klimaat en biodiversiteit – Marten Scheffer |
10.45 | Koffiepauze |
11.00 | Klimaatverandering, biodiversiteit en vectoroverdraagbare infectieziekten - Arnold van Vliet |
11.40 | Wereld voedselvraagstuk en kansen voor de eiwittransitie – Stacy Pyett (in English) |
12.20 | Uitleg middagprogramma |
12.30 | Lunch |
13.20 | Start ronde 1: Excursie naar keuze* |
14.30 | Pauze |
14.50 | Ronde 2: Workshops – Didactiek naar keuze* |
16.00 | Terugkoppeling met stellingen over denkwijzen en werkwijzen in het biologieonderwijs onder het genot van een hapje en drankje |
16.30 | Einde |
De grote vraagstukken: Kantelpunten in klimaat en biodiversiteit – Marten Scheffer
Ecologische evenwichten, veerkracht en kantelpunten waren voor Marten Scheffer het vertrekpunt van een zoektocht naar de sleutels van de grote vraagstukken waar onze maatschappij voor staat. Als wetenschapper werkt hij niet alleen samen met wiskundigen en klimaatwetenschappers maar ook met historici, sociologen en psychologen. Aan de hand van de theorie over veerkracht en kantelpunten laat hij zien voor welke keuzes wij staan en probeert hij inzicht te geven in wat wij als mensheid kunnen doen om hopelijk nog op tijd het tij te keren.
De grote vraagstukken: Klimaatverandering, biodiversiteit en vectoroverdraagbare infectieziekten - Arnold van Vliet
Het klimaat verandert in rap tempo en de biodiversiteit gaat sterk achteruit. Beiden hebben elk apart maar ook samen allerlei consequenties voor onze gezondheid. Grootschalig natuurherstel biedt kansen om problemen het hoofd te bieden. Maar hoe nemen we de samenleving hierin mee. Welke kennis en vaardigheden leren we onze kinderen om de kansen te benutten?
De grote vraagstukken: Wereld voedselvraagstuk en kansen voor de eiwittransitie – Stacy Pyett (in English)
Excursies en workshops
Ronde 1: Excursie naar keuze*
- Dendrolab – via Paul Copini
- NPEC – Rik van de Zedde
- Excursie campus biodiversiteit
- Bezoek voedseltechlab
- Muggenonderzoek (o.v.b.)
Ronde 2: Workshop naar keuze*
Practica voor in de klas – Hoe passen planten zich aan aan het klimaat?
- Elysa Overdijk, docent Plantenfysiologie
De didactiek van Leren voor duurzame ontwikkeling in relatie tot het nieuwe examenprogramma
- Arjen Nawijn, docent AERES Hogeschool Wageningen en Micha Ummels, vakdidacticus biologie Utrecht
Hoofdstukken uit je biologiemethode vervangen door buitenonderwijs
- Ester Klein Hesselink en een docent uit het Living Lab
Verrijkingslessen over ingenieursvaardigheden met LessonUp
- Info volgt z.s.m.
In december nemen we contact op met degene die zich hebben ingeschreven, over de workshopkeuze.
Op de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van al onze nascholingen? Abonneer je gratis op de nieuwsbrief van Wageningen Pre University.