
Activiteit
Dies Natalis 2022
Wat zijn de trends in het universitair onderwijs? Hoe willen, en verwachten we dat het hoger onderwijs er in 2030 uitziet? Volgt de student in 2030 nog een volledig programma aan één universiteit? Heeft onderwijs nog steeds plaats op de campus of verhuist het naar andere onderwijsomgevingen? En wat betekent dit voor innovaties in het onderwijs van vandaag?
Op 9 maart vond de 104e Dies Natalis van Wageningen University & Research plaats. Centraal thema was de toekomst van het universitair onderwijs. Heb je de Dies gemist? Kijk hier de ceremonie, het symposium en de aftertalk terug:
Vier met ons de 104e Dies Natalis
De Raad van Bestuur van Wageningen University & Research nodigt u uit voor de viering van de 104e Dies Natalis op 9 maart 2022, in Wageningen of online.
Het thema van de viering dit jaar is:
Metamorfoses. Vormgeven aan het universitair onderwijs van morgen
Sinds de vestiging van de eerste universiteit in 1088 heeft het hoger onderwijs metamorfoses ondergaan. De huidige snelheid, mogelijkheden en reikwijdte van veranderingen in het universitair onderwijs lijken ongekend. De coronapandemie, digitalisatie, maatschappelijke uitdagingen, personalisatie, flexibilisering in plaats en tijd, en de nieuwe eisen van de arbeidsmarkt vragen en sturen transities in het onderwijs. Echter, niet allemaal in dezelfde richting.
Tijdens de viering gaan we in op het universitair onderwijs van morgen, om zo de onderwijsinnovaties van nu te sturen. De officiële viering wordt voorafgegaan door een symposium rond hetzelfde onderwerp, georganiseerd door de Wageningen Graduate Schools.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Programma officiële viering Dies Natalis 2022
15.00u | Ontvangst en registratie | Online platform open |
15.30u | Metamorfoses. Vormgeven aan het universitair onderwijs van morgen |
Inleiding door Prof.dr.ir. Arthur P.J. Mol | Rector Magnificus en Vicevoorzitter Raad van Bestuur, Wageningen University & Research | |
Presentatie door Prof.dr. Dirk van Damme | Senior Research Fellow, Center for Curriculum Redesign (Boston, MA, USA) | |
Intermezzo | |
Interactieve paneldiscussie met Christien Bok (SURF), Julia Diederen (WUR), Tamkin Haider (WUR) en Derk Loorbach (DRIFT/EUR), gemodereerd door Karim Amghar | |
Uitreiking van de Onderwijsinnovatieprijs | |
17.00u | Receptie |

Dies Natalis symposium
Voorafgaand aan de officiële Dies Natalis-viering is er een symposium, georganiseerd door de Wageningen Graduate Schools. Jonge, getalenteerde onderzoekers (promovendi en postdocs) vertellen over hun onderzoek dat aan het onderwerp van de Dies Natalis is gerelateerd.
Programma
9.30 | Ontvangst en registratie | Online platform open | |
Synergy: how education and research feed each other at WU | ||
10.00 | Dr Kazem Banihashem | Improving students’ argumentative essay writing through an online supported peer feedback tool |
10.15 | Yolie Michielsen MSc | Coupling a Bachelor’s course assignment to PhD research: Added value to both research and education |
10.30 | Dr Koos van der Kolk | Improving education with PhD projects: The case of LabBuddy |
10.45 | Bas van den Berg MSc | Regenerative Higher Education – Seven Design Practices for Connecting University Education with Societal Transition Challenges |
11.00 | Pauze | |
11.30 | Uitreiking van de onderzoeksprijs | |
Afscheid van Jan Karel Mak, voorzitter University Fund Wageningen, door Louise O. Fresco, voorzitter Raad van Bestuur Wageningen University & Research | ||
Fruitful Talent programmes: shaping tomorrow's research | ||
11.45 | Sofia Wolfswinkel MSc | ‘To meat up with peers’: investigating the role of social norms in meat consumption |
12.00 | Dr Ina Möller | Governing uncertain futures: research and education on climate geoengineering |
12.15 | Michiel Kasteel MSc | Phytophthora zoospores display klinokinetic behaviour in response to a chemoattractant |
12.30 | Einde programma |