Promotie
Formatief evalueren praktijk in voortgezet onderwijs
Samenvatting
Het gebruik van formatief evalueren in de klas
is iets dat veel leraren willen doen, maar nu nog niet gebruiken, met name in
het voortgezet onderwijs. Rond de honderd leraren uit het voortgezet onderwijs
van dertien verschillende scholen in Nederland participeerden in een
leernetwerk om zich te professionaliseren in het gebruiken van formatief
evalueren in de klas. De formatieve evaluatie cyclus is gebruikt als kader om
leraren te ondersteunen bij het implementeren van formatieve evaluatie
strategieën. De cyclus beschrijft het formatieve evaluatie proces in vijf
fasen: (1) Verwachtingen verhelderen, (2) Leerling reacties ontlokken en
verzamelen, (3) Reacties analyseren en interpreteren, (4) Communiceren met
leerlingen over resultaten, (5) Vervolgacties ondernemen: onderwijs en leren
aanpassen.
In dit proefschrift is onderzocht hoe de leraren deze vijf fasen
implementeren in hun dagelijkse lespraktijk en hoe leerlingen hierin worden betrokken.