Onderwijstype

Junior College Duurzaam Ondernemen

Ondernemers zijn cruciaal voor onze economie en maatschappij. Maar veel mensen weten niet wat er komt kijken bij het starten van een onderneming, laat staan om duurzaam te ondernemen. Tijdens dit college ontdek je de vaardigheden die je in huis moet hebben om een duurzame ondernemer te worden en leer je in een snelkookproces hoe je waardevolle business-ideeën kunt spotten om je eigen bedrijf te starten. Bovendien kun je goede ideeën opdoen voor je profielwerkstuk.

Organisator Wageningen University

vr 9 maart 2018 13:15 tot 16:00

Heb je vragen, verzoeken of opmerkingen over de Junior Colleges? Stuur ons een bericht via het contactformulier. Wil je meer weten over onze activiteiten voor leerlingen? Klik dan op de banner.

Wat is duurzaam ondernemen? Is dat alleen gericht op een duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen of ook op het welzijn van de werknemers? Hoe kun je als ondernemer geld verdienen en tegelijkertijd bijdragen aan duurzaamheid? Het opzetten van een duurzame onderneming is moeilijk, maar niet ondenkbaar... je kunt zelfs al op jonge leeftijd starten. In dit college komen deze factoren aan bod.

Doelgroep

De Junior Colleges zijn bedoeld voor gemotiveerde leerlingen uit 3, 4 en 5 vwo met een brede kijk op de wereld. Je hebt zowel interesse in economie als bedrijfswetenschappen en wil graag weten hoe je kunt bijdragen aan een duurzamere wereld.

Programma

Het programma begint met een college van Thomas Lans over duurzaam ondernemen en belangrijke vaardigheden en competenties voor ondernemers. In de workshop “The hunt for business opportunities” ga je in groepjes aan de slag met het bedenken van duurzame business-ideeën binnen een bepaald thema of trend. De workshop begint met een korte introductie. Vervolgens worden de volgende rondes doorlopen: genereren van ideeën, selecteren van een idee, uitwerken van het idee. Ter afsluiting pitcht elke groep zijn eigen business-idee.

13:15 Aankomst en welkom
13:30-14:15 Lezing Duurzaam Ondernemen
14:15-14:30 Pauze
14:30-15:30 Groepsworkshop "the hunt for business opportunities"
15:30-16:00 Pitches "the hunt for business opportunities"
16:00 Afsluiting

Vaardigheden

Aan het eind van de Junior College weet je:

• Wat de basisprincipes voor het opstarten van een eigen onderneming zijn;
  • Wat de uitdaging en verantwoordelijkheid voor een (beginnende) ondernemer op het gebied van duurzaamheid zijn;
  • Hoe je een elevatorpitch over je bedrijf met het oog op duurzaamheid moet geven.

Kosten

De kosten voor deelname aan de Junior Colleges bedragen €15,- per leerling. Pas wanneer de betaling voldaan is, is de aanmelding definitief.

Deelname

Als voorwaarde voor deelname ontvangen we graag een korte motivatie (max. 100 woorden) waarin je de volgende vragen beantwoordt:

• Waarom wil je meedoen?
  • Wat vind je interessant/ bijzonder aan duurzaam ondernemen?
  • Wat hoop je te leren?

Lees voordat je je opgeeft eerst de algemene informatie goed door.