Promotie

Meat Expectations: Consumer Categorisation of Plant-Based Proteins

Promovendus M (Monique) van der Meer MSc
Promotor dr.ir. ARH (Arnout) Fischer
Copromotor dr. MC (Marleen) Onwezen
Organisatie Wageningen University, Leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag
Datum

vr 21 maart 2025 15:30 tot 16:30

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Een overstap van dierlijke naar plantaardige eiwitten, ook wel de eiwittransitie genoemd, is een uitdaging voor consumenten omdat de consumptie van vlees en zuivelproducten is ingebed in de huidige Westerse eetcultuur. Er zijn er veel verschillende plantaardige eiwitproducten verkrijgbaar voor de consument, variërend van innovatieve kant-en-klare producten zoals vegetarische kipstukjes tot traditionele eiwitproducten zoals bonen. Bevindingen van dit proefschrift geven aan dat niet alle consumenten de verscheidenheid aan plantaardige eiwitten herkennen als (acceptabele) eiwitbronnen, wat het voor consumenten moeilijk maakt om alle plantaardige eiwitten in overweging te nemen. Door categorisatie als theoretische lens te nemen om een breder begrip te krijgen van hoe consumenten het aanbod aan plantaardige eiwitten waarnemen, illustreert dit proefschrift dat zowel consumenten als supermarkten hun categorieën kunnen "oprekken" door plantaardige eiwitten te positioneren op basis van het voedingsdoel van eiwitten, en de categorisatie zo te sturen dat de acceptatie van plantaardige eiwitten wordt versneld.