Activiteit

Stem van de Noordzee

Ga samen met wetenschappers en kunstenaars van WUR op reis naar de magische schoonheid van de Noordzee en ervaar hoe de meeste dieren met geluid communiceren en hoe mooi het klanklandschap is van een biodivers, gezond rif. Jonge dieren hebben dit biodiverse concert nodig om hen naar hun nieuwe thuis te leiden, in stilte zullen ze verloren gaan.

Organisator Wageningen University & Research, Marine Animal Ecology

ma 19 juni 2023 12:30 tot 13:30

Locatie Impulse, gebouwnummer 115
Stippeneng 2
6708 WE Wageningen
+31 (0) 317 - 48 28 28

U kunt de biodiversiteit ervaren vanuit het perspectief van een vis. In deze zeer bijzondere editie van Impulse lunchconcerten ontmoet je lector Tinka Murk (WUR mariene dierecologie) in samenwerking met sound artist in residence Remco de Kluizenaar. Muziek, gecomponeerd met geluidsopnamen van wetenschappers van de WUR en andere universiteiten, vermengt zich met lezingen en inspirerende verhalen. Maar dan komen antropogene stemmen uit de Noordzee, zoals scheepvaartlawaai en het slaan van palen voor windturbines, de muziek binnen om haar te veranderen in "huiskamerfeest lelijkheid" en erger. Zou er in de nabije toekomst een meer weldadige, symbiogene muziek komen? Zullen we gaan luisteren naar de stem van de Noordzee en de biodiversiteit van de natuurlijke muzikanten respecteren?

Kom luisteren naar de schoonheid, de problemen en de beloften!

Voice of the North Sea is mogelijk gemaakt door bijdragen van Gemeente Wageningen en van WUR. Het is een co-creatie met hoogleraar Tinka Murk van Marine Animal Ecology bij WUR met steun van MAE studenten Anna Berestova, Valentin Bordoux, Ties Maris en anderen. Ook betrokken in de cocreatie is Hans Slabbekoorn, hoogleraar Acoustic ecology bij Leiden Universiteit. Met geluidsbijdragen van: VLIZ.be en University Gent (Clea Parcerisas, Baudewijn Odé, Rijksuniversiteit Groningen (Annebelle Kok), klankkunstenaar Ansgar Silies.de, Jomopans/Rijkswaterstaat (Niels Kinneging), Jeroen Hubert (Leiden), Ambient.de hydrophones, fishbase.net, dosits.org, xeno-canto.org en andere databases, freesound.org en vele natuurgeluid verzamelaars.