Activiteit

Strategieën om consumentengedrag te beïnvloeden: op naar een meer plantaardig dieet

Verschuivingen in de consumptie en productie van eiwitten gaan hand in hand. Bij het beïnvloeden van consumentengedrag richten we ons vaak op de verantwoordelijkheid van individuele consumenten of op de ontwikkeling van innovatieve voedingsproducten, zoals vleesvervangers. Maar is dat de meest impactvolle aanpak? En in hoeverre kan beleid ons dieet beïnvloeden? De keuzes die consumenten maken zijn immers ‘vrije keuzes’. Wat zijn daarbij effectieve beleidsinstrumenten?

Organisator Wageningen University & Research

ma 5 december 2022 13:00 tot 14:00

Locatie Online, Microsoft Teams

Deze sessie heeft al plaatsgevonden. Heeft u het gemist en wilt u de presentaties graag terugkijken? Stuur dan een verzoek naar backoffice.wfbr@wur.nl en u ontvangt de link naar de opname in uw mailbox.

In deze sessie staan WUR-experts stil bij de complexiteit van dit beïnvloedingsproces, om vervolgens over te gaan tot beleidsinstrumenten met een grote impact. Socio-ecologische modellen tonen aan dat het proces van gedragsbeïnvloeding een complexe interactie is tussen verschillende factoren. Op individueel niveau worden consumenten gedreven door voedsel- en smaakvoorkeuren. Tegelijkertijd worden zij beïnvloed door vele factoren, van sociale normen, veranderend gedrag in verschillende sociale netwerken, de voedselomgeving tot beleidsmaatregelen.

In this session

• krijgt u inzicht in de meest bepalende factoren (op lokaal en nationaal niveau) en ervaart u hoe belangrijk het is om ze te omarmen, als opmars naar effectieve beleidsmaatregelen,
  • maakt u kennis met verschillende soorten beleidsinstrumenten en interventies om de eiwittransitie te versnellen,
  • en kunt u vragen stellen aan de aanwezige experts.

Presentaties

Prof. Dr. Emely de Vet Consumption and Healthy Lifestyles, Wageningen University & Research What is a consumption shift?
Dr. Muriel Verain Consumer and Chain, Wageningen University & Research Avid meat eaters, meat reducers and meat avoiders: consumer groups in the Netherlands
Dr. Jonas House Environmental Policy & Consumption and Healthy Lifestyles, Wageningen University & Research Consumption shifts: more than just changing attitudes
Ms. Sanne Djojosoeparto Human Geography and Spatial Planning, Utrecht University Fostering the protein transition through public food procurement
Ms. Tamika Wopereis Consumption and Healthy Lifestyles, Wageningen University & Research System map for food environment
Ms. Yolie Michielsen Consumption and Healthy Lifestyles, Wageningen University & Research Backlash against Meat Curtailment Policies in online discourse: Populism as a missing link
Dr. Christa Blokhuis Consumption and Healthy Lifestyles, Wageningen University & Research Exploring protein transition through a system’s lens: results from a multidisciplinary expert panel and literature
Prof. Dr. Emely de Vet Consumption and Healthy Lifestyles, Wageningen University & Research Future consumption shift

Campaign Protein Transition: from Pain Points to Perspective’

Deze sessie is onderdeel van de campagne 'Eiwittransitie: van Pijnpunten naar Perspectief', een initiatief van Wageningen University & Research om de publieke sector te helpen bij het oplossen van barrières in de eiwittransitie. In 4 sessies (van november 2022 - februari 2023) zoomt een multidisciplinair team van WUR-experts in op de 4 grootste uitdagingen voor beleidsmakers EN biedt perspectief. Van het verminderen van de afhankelijkheid van soja import tot het vormgeven van een circulair voedselsysteem.