Promotie
Systems thinking in managing the success of food products. Exploring the potential of a system dynamics approach
Samenvatting
De ontwikkeling van nieuwe levensmiddelen is een grote stimulans voor de groei van de levensmiddelenindustrie. Echter, het ontwikkelen van nieuwe producten is een uitdaging voor levensmiddelenbedrijven en het komt regelmatig voor dat nieuwe levensmiddelen de consument teleurstellen. Omdat consumenten behoefte hebben aan verandering van tijd tot tijd, zagen wij de behoefte aan een aanpak die deze verandering kan bieden, om op deze manier de kans van slagen van nieuwe levensmiddelenproducten te vergroten. In deze PhD thesis werden systems thinking en een systems dynamic aanpak gebruikt om kwalitatieve modellen en kwantitatieve simulaties te ontwikkelen. Deze modellen kunnen het begrip van causale verbanden die levensmiddelen prestaties beïnvloeden (bijvoorbeeld verkoopcijfers) vergroten. We hebben ontdekt dat dit type aanpak amper gebruikt wordt in de levensmiddelenindustrie in Europa. In deze thesis laten we zien hoe zulke aanpakken gebruikt kunnen worden om levensmiddelen management van bestaande producten (zoals bijvoorbeeld gezonde fruitsnacks) te verbeteren, en om begrip van causale verbanden die leiden tot acceptatie van radicale nieuwe producten (zoals insectenburgers) te vergroten.