Tradities vernieuwen: de toekomst voor melkveehouders

De toekomst van boeren is een van de grootste uitdagingen voor beleidsmakers. Boeren worden gestimuleerd om duurzamer en meer (diverse) eiwitten te produceren, maar wat zijn de mogelijkheden daartoe? Technologieën kunnen bijdragen, maar hoe zien boeren dit zelf? En hoe kun je dit stimuleren en faciliteren met beleid?

Organisator Wageningen University & Research

di 22 november 2022 15:30 tot 17:15

Locatie Online

Deze sessie heeft al plaatsgevonden. Heeft u het gemist en wilt u de presentaties graag terugkijken? Stuur dan een verzoek naar backoffice.wfbr@wur.nl en u ontvangt de link naar de opname in uw mailbox.

Precisiefermentatie

Naast de productie van meer eiwitrijke gewassen kunnen boeren ook een rol spelen in de productie van alternatieve eiwitten, bijvoorbeeld via precisiefermentatie. Vooral voor melkveehouders kan dit een aantrekkelijke aanvulling zijn op hun ‘traditionele’ activiteiten. De technologieën hiervoor zijn volop in ontwikkeling met grote duurzaamheidsvoordelen: ze verlichten de druk op vee als eiwitbron en verminderen de milieu-impact van het houden van dieren enorm.

Van technologie....

Maar wat is precisie fermentatie precies? Wat zijn de mogelijkheden? En hoe draagt het bij aan duurzaamheid? In deze sessie delen WUR-experts de nieuwste inzichten over precisievergisting. Hoe kun je met deze technologie bijvoorbeeld melkeiwitten produceren zonder koeien?

... naar motivatie

We moeten niet alleen meer leren over nieuwe technologieën, maar ook begrijpen wat boeren motiveert om ze toe te passen. Dit is van belang om de invoering ervan in goede banen te leiden. De manier waarop wij tegenwoordig landbouw bedrijven omvat nieuwe technologieën en praktijken die 50 jaar geleden nog niet in gebruik waren, denk maar aan de innovatie van tractoren, die nu werken met GPS-gegevens en sensortechnologieën. Het veranderen van praktijken is dus inherent aan de landbouw, maar welke uitdagingen zien boeren in deze overgang? Wat motiveert hen om nieuwe technologieën, zoals precisievergisting, toe te passen? Hoe past het in hun toekomstbeeld? En bovenal, hoe kunnen beleidsmakers dit proces stimuleren en faciliteren?

15:30 Introductie
15:35 Presentatie: Dr. Etske Bijl - Wat is precisie fermentatie?
15:45 Q&A
15:50 Presentatie: Prof. Rob Bakker – Hoe draagt precisie fermentatie bij aan duurzaamheid?
16:00 Q&A
16:10 Presentatie: Dr. Zoë Robaey - Wat zijn de uitdagingen op het vlak van precisie fermentatie?
16:20 Q&A
16:25 Presentatie: Mr. Geert Wilms, ir. (Brabant innovatie platform) - Wat kunnen we leren van boeren die nieuwe praktijken toepassen binnen de eiwittransitie?
16:35 Q&A
16:40 Plenaire discussie
17:00 Afsluiting

Campagne ‘Eiwittransitie: van Pijnpunten naar Perspectief'

Deze sessie is onderdeel van de campagne 'Eiwittransitie: van Pijnpunten naar Perspectief', een initiatief van Wageningen University & Research om de publieke sector te helpen bij het oplossen van barrières in de eiwittransitie. In 4 sessies (van november 2022 - februari 2023) zoomt een multidisciplinair team van WUR-experts in op de 4 grootste uitdagingen voor beleidsmakers EN biedt perspectief. Van het verminderen van de afhankelijkheid van soja import tot het vormgeven van een circulair voedselsysteem.