Alumnibijeenkomst

Wageningen Alumnibijeenkomst regio Den Haag/Rotterdam - dinsdag 6 juni 2023

De Werkgroep Wageningen Alumnikring Den Haag/Rotterdam organiseert in samenwerking met het Alumnibureau WUR twee keer per jaar een alumnibijeenkomst in de regio. Op dinsdag 6 juni 2023 wordt de volgende bijeenkomst gehouden voor Wageningse alumni. Kom jij ook?

Organisator Alumni

Alternatieve manieren van wonen en leven in het Randstedelijk gebied

De druk op de ruimte in Nederland is hoog, vooral in een sterk verstedelijkte regio zoals de Randstad. Met een ambitieuze woningbouwopgave komt deze ruimte verder onder druk te staan terwijl tegelijkertijd opgaven rondom klimaatadaptatie, verduurzaming, biodiversiteitsverhoging, burgerparticipatie, circulaire economie en energietransitie hun aandacht verdienen. Bij het Tiny House Dorp Pionierskwartier hebben bewoners met de ondersteuning van de Gemeente Delft hun terrein zelf ingericht op een wijze die deze opgaven op een experimentele maar efficiënte manier aanpakken. Naast deze bottom-up benadering werken Wageningen University & Research (WUR) en meerdere gemeenten aan oplossingen op alle schalen voor deze uitdagingen. Hoe ziet de toekomst van stedelijke ontwikkelingen uit? We zijn welkom bij Stichting Stunt en het Tiny House Dorp.

Tijdens de bijeenkomst bieden we verschillende thematische workshops aan waarbij je de keuze hebt tussen de volgende onderwerpen:

1. Klimaatadaptatie
  2. Biodiversiteit
  3. Energietransitie
  4. Circulaire economie

Meer informatie over de (inhoud van) workshops lees je hieronder.

17:15 uur: Inloop bij Stichting Stunt

17:30 uur: Welkom door het Alumnibureau WUR en de Alumnikring Rotterdam - Den Haag

17:45 uur: Workshop ronde 1

18:30 uur: Eenvoudige maaltijd en gelegenheid tot netwerken

19:15 uur: Workshop ronde 2

20:00 uur: Presentatie Stijn van Liefland (Senior beleidsadviseur circulaire economie bij de gemeente Delft)

20:30 uur: Discussie

21:00 uur: Netwerkborrel in het restaurant

21:30 uur: Einde programma

1. Klimaatadaptatie

Met Maurice Herkrath, regiocommissie lid en bewoner van het Pionierskwartier. Bij deze workshop wordt naar verschillende vormen en manieren van klimaatadaptatie op het Tiny House terrein gekeken. Wat zijn de voor- en nadelen van de inrichting van het terrein en wat kan als inspiratie dienen voor ruimtelijke ontwikkelingen op grotere schaal. Er wordt een experiment uitgevoerd en er is ruimte voor vragen en discussie.

2. Biodiversiteit

Met Mathijn Speelman van Wageningen University & Research. Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met biodiversiteitsonderzoek. Op het Tiny House terrein is een groot aantal soorten te vinden. Met vangnet, stereomicroscoop, determinatiegidsen en applicaties zoals ObsIdentify word je door Mathijn geïnstrueerd en begeleid in het determineren van soorten.

3. Energietransitie

Met bewoners van het pionierskwartier. Bij deze workshop kom je meer te weten over zelfvoorzienendheid. In en rond de Tiny Houses wordt gekeken naar verschillende oplossingen om energie op te weken, energie op te slaan en energie te besparen. Hetzelfde geldt voor water. Hoe wordt regenwater op kleine schaal opgevangen en verwerkt tot kraanwaterkwaliteit? Ieder Tiny House heeft zijn unieke manier van zelfvoorzienendheid, maar wat zijn de geleerde lessen en wat leent zich voor opschaling en toepassing op een hele buurt of wijk? Hierover gaan wij in discussie.

4. Circulaire economie

Met Hein Laakes, directeur van Stichting Stunt. Bij deze workshop krijg je inzicht in de bedrijvigheid van Stichting Stunt. Je loopt een ronde langs de verschillende ateliers waar alle soorten materialen en grondstoffen nieuw leven ingeblazen krijgen. Oud textiel, oude fietsen, plastic afval, oud hout: hier wordt alles geupcycled en tot nieuwe producten verwerkt. Stichting Stunt is een prachtig voorbeeld voor de circulaire economie die op alle schalen dringend nodig is.

Datum en tijd: dinsdag 6 juni van 17:15u - 21:30u.
LocatieStichting Stunt, Vulcanusweg 307, 2624 AV Delft.
Per openbaar vervoer is Stichting Stunt makkelijk bereikbaar via treinstation Delft Campus. Vanaf hier is het 5 minuten lopen. Voor mensen met eigen vervoer bestaat de optie tot gratis parkeren op de Vulvanusweg direct langs het Tiny House terrein.

Aanmelden

Aanmelden is inmiddels niet meer mogelijk. Heb je de inschrijvingen gemist en wil je er graag bij zijn? Neem contact op via alumni@wur.nl om te vragen naar de mogelijkheden.