Activiteit

Wageningen Youth Institute Finale - 16 maart 2023

De finale van het Wageningen Youth Institute 2023 vindt plaats op 16 maart 2023, waar middelbare scholieren uit heel Europa hun adviezen delen voor het oplossen van voedselzekerheidsproblemen na een intensieve periode van onderzoek. De geweldige line-up van experts en sprekers zal ongetwijfeld jong en oud inspireren om deze voedselzekerheidsproblemen te blijven aanpakken.

Organisator Wageningen University & Research

do 16 maart 2023 13:30 tot 19:00

Locatie Plus Ultra 2, Wageningen Campus

Programma

Tijdens deze dag gaan leerlingen met experts in gesprek over het onderzoek dat ze gedaan hebben tijdens rondetafelgesprekken. Daarnaast zullen er excursies op Wageningen Campus zijn!

De winnaar gaat in oktober 2023 mee naar de uitreiking van de World Food Prize in Des Moines, de Verenigde Staten. Hij of zij ontmoet daar leerlingen en experts van over de hele wereld en doet mee aan het Global Youth Institute.

13.30-14.00 Welkom door Mirjam Troost, Coordinator Wageningen Youth Institute
Opening door staf van de World Food Prize Foundation
14.00-15.30 Rondetafelgesprekken met leerlingen en experts
15.30-17.00 Pauze en campus tour Unifarm
17.00-19.00 Closure + Borlaug Scholar certificates + Drinks&Bites
FoodHack Wageningen x StartHub Wageningen FOOD MARKET met 7-10 entrepreneurs die vertellen over hun innovatieve producten en het verhaal er achter vertellen.

Wat is een rondetafelgesprek?

• Bij een rondetafelgesprek zitten zes tot acht leerlingen en twee of drie experts aan een tafel. Ze gaan samen in gesprek over het Global Challenge onderzoek dat de leerlingen hebben uitgevoerd.
  • De leerlingen pitchen om de beurt hun Global Challenge in drie minuten. Aansluitend zullen de experts op de pitch reageren en zal een vooraf aangewezen leerling een vraag stellen.
  • Bij de pitch kun je geen gebruik maken van een (powerpoint) presentatie. Je mag wel materialen laten zien.
  • Na alle pitches is er tijd voor een gezamenlijke discussie waarbij dieper ingegaan kan worden op problemen en oplossingen.
  • Na afloop van de rondetafelgesprekken krijgen alle deelnemers een Borlaug Scholar certificaat.