Workshop

Workshop: Betere consumentenacceptatie van voedingsproducten met minder suiker

Deelnemers aan deze workshop worden geïnformeerd over hoe psychologische strategieën gebruikt kunnen worden voor de beïnvloeding van productkeuzes en smaakwaarneming van consumenten. De voorbeelden die aan bod komen gaan voornamelijk over suikerverlaagde producten, maar de strategieën zijn breder toepasbaar (producten met minder zout, minder vet en/of meer vezels; met plantaardig in plaats van dierlijk eiwit; met nieuwe ingrediënten, bijvoorbeeld gewonnen uit een reststroom). Daarnaast worden resultaten van een recente studie naar het zoete snackgedrag van de consument toegelicht.

Organisator FNLI, VBZ, Wageningen Food & Biobased Research
Datum

di 29 juni 2021 09:30 tot 11:00

Locatie Online

Voedingsmiddelenfabrikanten die een bijdrage willen leveren aan de volksgezondheid verlagen bijvoorbeeld het suikergehalte in hun producten. Om succesvol te zijn, moeten consumenten deze geherformuleerde producten wel kiezen. Het is echter moeilijk om consumenten gezondere keuzes te laten maken, omdat keuzegedrag voornamelijk wordt bepaald door gewoontes.

Experts van Wageningen University & Research zullen de volgende onderwerpen behandelen:

  • Korte introductie over de achtergrond van psychologische processen bij smaakwaarneming
  • Impact van verpakkingseigenschappen op keuzes door de consument en verwachte zoetperceptie
  • Impact op waargenomen zoetheid van een ongelijke suikerverdeling in producten met laag suiker
  • Hoeveelheid thuis geconsumeerde zoete producten en de impact van een portiegrootte sticker

Deze workshop is onderdeel van het VWS Healthy Products & Consumers project, een samenwerking tussen FNLI, VBZ en Wageningen Food & Biobased Research.

Programma

9:30 - 9:35 Welkom – door Joost Blankestijn, programma manager Food Innovations for responsible choices
9:35 - 9:50 Psychologische processen bij smaakwaarneming en Impact van verpakkingseigenschappen op keuzes en verwachte zoetperceptie – door Anke Janssen, senior onderzoeker
9:50 - 10:05 Impact op waargenomen zoetheid van een ongelijke suikerverdeling in producten met laag suiker – door Garmt Dijksterhuis, senior onderzoeker
10:05 - 10:15 Pauze
10:15 - 10:30 Hoeveelheid thuis geconsumeerde zoete producten en de impact van een portiegrootte sticker – door Anke Janssen, senior onderzoeker
10:30 - 10:55 Vragen en discussie
10:55 - 11:00 Afsluiting workshop – door Joost Blankestijn

Doelgroep

General managers, R&D-ers, marketing and sales, product ontwikkelaars, kwaliteit managers, ingrediënt leveranciers voor bakkerij en zoetwaren, producenten van bakkerij en zoetwaren (en andere gebieden waar suikerreductie relevant is). En verder iedereen die geïnteresseerd is in herformulering en het beïnvloeden van de consument

Kosten

Er zijn geen kosten verbonden aan deze workshop

Taal

Nederlands