Promotie

Ontwerpprincipes voor Regeneratief Hoger Onderwijs ten tijde van Duurzaamheidtransities

Promovendus Bas van den Berg
Promotor prof.dr.ir. AEJ (Arjen) Wals
Externe copromotor Dr. E. Sjoer, Dr. K.A. Poldner
Organisatie Wageningen University, Onderwijs- en leerwetenschappen

ma 12 juni 2023 16:00 tot 17:30

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

In dit proefschrift wordt onderzocht hoe hoger onderwijs (her)ontworpen zou moeten worden om betekenisvol bij te kunnen dragen aan grote transitieopgave om een wereld te creëren die duurzamer is dan de huidige. Met name richt het werk zich op de vraag op hoe hoger onderwijs er uit zou moeten zien om studenten uit te rusten om deel te nemen aan transformatie van destructieve systemen richting duurzamere en heilzamere alternatieven. Het onderzoek ontvouwt inzichten in de leerprocessen en de kwaliteiten die hiervoor nodig zijn maar laat ook de weerstanden zien die docenten hierbij ervaren, zowel op het cognitieve als op het sociaal-emotionele vlak. Waarbij de nadruk ligt op de weerstanden die binnen het hart en de geest van de onderwijzers zelf zitten. Het onderzoek resulteert uiteindelijk in acht ontwerpprincipes die door docenten gebruikt kunnen worden om op een betekenisvolle manier hun onderwijs met de wereld te verbinden om daarmee bij te kunnen dragen aan een duurzamere en rechtvaardigere toekomsten.