Promotie

y-Aminonbutyric acid (GABA) as a potential bioactive food component: Food sources, bioavailability and effects on cardiometabolic health

Promovendus Tessa TH (Tessa) de Bie MSc
Promotor prof.dr. RF (Renger) Witkamp
Copromotor dr.ir. MA (Maarten) Jongsma
dr. MGJ (Michiel) Balvers
Organisatie Wageningen University, Nutritional Biology group

di 13 juni 2023 16:00 tot 17:30

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Dit proefschrift onderzoekt de mogelijke voordelen voor de gezondheid van gamma-aminoboterzuur (GABA), een niet-proteïnogeen aminozuur dat voorkomt in sommige voedingsmiddelen. GABA wordt gevonden in planten zoals tomaat, aardappel en meloen. GABA-receptoren zijn aanwezig in verschillende organen en weefsels in het lichaam, wat suggereert dat GABA fysiologisch relevante effecten kan hebben buiten het centrale zenuwstelsel. Onderzoeken hebben aangetoond dat GABA metabole gezondheidseffecten kan hebben in knaagdiermodellen voor type 1 en type 2 diabetes. Het proefschrift onderzoekt de effecten van GABA op mensen, inclusief de biologische beschikbaarheid en mogelijke gezondheidsvoordelen. De onderzoeken tonen aan dat tomaten en aardappelen potentieel goede bronnen van GABA kunnen zijn, vooral omdat het tolerant is voor koken en net zo biologisch beschikbaar is vanuit een tomatenmatrix als vanuit een oplossing in water. De potentiële voordelen voor de slaapkwaliteit en glucose-regulatie bij mensen met prediabetes moeten verder worden onderzocht in onderzoeken met die focus.