Blog

Afwezigheid van verpakking kan verkoop biologisch fruit en groente doen toenemen

Heb je je wel eens afgevraagd waarom groente en fruit vaak verpakt zit in plastic in de supermarkt? Onze collega's onderzochten consumentenkeuzes voor groenten en fruit die in plastic verpakt zijn versus onverpakt. Ze voerden twee experimenten uit in een virtuele supermarkt, een experiment met studentdeelnemers en een experiment met vaste supermarktbezoekers. In de experimenten zagen mensen een groente- en fruitafdeling van een supermarkt, waar ofwel de biologische ofwel de niet-biologische opties onverpakt (en de andere met plastic verpakking) werden aangeboden. De resultaten van de twee experimenten laten zien dat onverpakte groenten en fruit over het algemeen de voorkeur hebben boven verpakte opties. In het tweede experiment, waar de verkoop werd vergeleken met een geval waarin beide opties waren uitgepakt, gebeurde dit zowel voor biologische als niet-biologische opties. Voor meer informatie (in het Engels), ga naar: https://www.marketingandconsumerbehaviour.nl/organics-unpacked/