Impact story

Academic Consultancy Award 2020

De Academic Consultancy Training (ACT) Award is een jaarlijkse viering om ACT studenten teams te inspireren en te motiveren een wetenschappelijke waarde voor de samenleving te creëren. De leden van de ACT-Award commissie hebben besloten dat de ACT Award 2020 gaat naar ...

11 Mei 2020

De Academic Consultancy Training (ACT) Award, georganiseerd door het Society Based Education team (voorheen bekend als Onderwijsloket), is een jaarlijkse viering om ACT studenten teams te inspireren en te motiveren om gezamenlijk een wetenschappelijke waarde voor de samenleving te creëren. De ACT-award is een afscheidscadeau aan Tiny van Boekel, de vorige Dean of Education (2012-2017). Tiny van Boekel staat bekend om zijn werk op het gebied van het verweven van onderwijs met de samenleving.

Het vak ACT wordt elk jaar door ongeveer 1.000 studenten gevolgd, die in kleine teams werken (5 tot 7 studenten) aan echte  uitdagingen, in samenwerking met ongeveer 150 gemeenschappen en organisaties in de samenleving. Het vak wordt ondersteund door meer dan 200 universitaire medewerkers die bijdragen als academisch adviseurs, coaches en ACT-coördinatoren. Door het uitvoeren van de ACT-projecten wordt wetenschappelijke waarde voor de samenleving gecreëerd. Wageningen University and Research vindt het belangrijk dat deze projecten niet onopgemerkt blijven en hoopt met deze ACT-award haar waardering te uiten.

Het genomineerde project

Na een diepgaande discussie en het delen van indrukken en perspectieven, hebben de leden van de ACT-Award commissie, bestaande uit Arnold Brecht (Decaan Onderwijs WUR), Perry den Brok (Leerstoelhouder Education and Learning Sciences WUR) en Liesbeth Luijendijk (Directeur AgroFood & Environment OnePlanet), besloten dat de ACT award 2020 naar het project van REEFolution gaat. Dit team is geselecteerd uit 169 ACT-projecten die zijn uitgevoerd van periode 3 2018-’19 t/m periode 2 2019-’20. De ACT Award commissie was erg onder de indruk van de teamgeest en de tool die ze ontwikkelden op basis van literatuur en deskundige input. De commissie prees ook de uitkomsten: het ontwikkelde raamwerk is door de opdrachtgever al meerdere malen gebruikt om meerdere locaties te beoordelen en belangrijke inzichten te verschaffen. Bekijk de video voor meer informatie over het REEFolution-project:

Hierbij feliciteren wij: Felix Arum, Luca Marsaglia, Louis Prima, Margarida Fernandes, Robert Hagen, Roberto Cappabianca en Rose Qamar, de studentleden van de REEFolution project. We willen ook Tinka Murk, de opdrachtgever en voorzitter van de REEFolution Foundation en Luuk Huijgen als coach en Rolf Groeneveld als academisch adviseur van dit ACT-project bedanken en feliciteren.

Twee andere voorbeeldprojecten

De ACT-Award commissie was bovendien erg onder de indruk van twee andere projecten op de shortlist en die twee projecten willen we hier ook noemen.

• Het ‘Lightning the way’ project: Een rapportage over de mogelijkheden van HortiPower™ dynamische verlichting voor vertical farming. Teamleden waren Annalise Thornhill, David van der Zande, Francesco Giacomin, Inge Derks, Karsjen Tamminga en Xin Yuan. De opdrachtgever van dit project was Jille Kuipers (LuxBalance Lighting Limited). De projectcoach en academisch adviseur waren Waiyin Sun en Leo Marcelis.

• Het project ‘Developing design principles for a ‘healthy’ canteen for the Dutch Marine Corps’: Teamleden waren Elline van Bennekom, Paulien Brandsen, Lars de Jong, Jetty Kok, Lisa Pool en Loyce Wuite. De opdrachtgever was Captain Marine Corps Reserve André BekMsc (Fieldlab Manager Marine Corps Training Center). En de coach en academisch adviseur waren Suzane Tuju en Saskia Meijboom.

Neem voor meer informatie over de ACT award 2020 contact op met Hanna.Eppink@wur.nl