Laptop, software & service

Om flexibel en online onderwijs te kunnen bieden is een laptop onmisbaar. Bij computerpractica is het gebruik van je eigen (Windows) laptop met een KANS/RSI preventie-set (laptop-verhoger, toetsenbord en muis) de standaard.

  • In de WUR LaptopShop kun je als WUR-student met je WUR-account tegen aantrekkelijke korting een laptop aankopen. Deze voldoen aan de gestelde eisen en bevat een uitgebreid servicepakket.
  • Studie- en vaksoftware kun je via de WUR AppStore gebruiken op je laptop.
  • Lichamelijke klachten bij het gebruik van je laptop voorkom je met KANS/RSI artikelen. WUR biedt extra korting op een laptopverhoger en toetsenbord. Deze zijn te koop via de laptopshop of direct bij ServicePoint IT in het Forum gebouw.

Vragen over de laptop en software voor je studie

Waar kan ik terecht als mijn laptop problemen heeft?

Je kunt met je laptop naar het ServicePoint IT in Forum gaan. Zij kijken dan met je mee en zullen je helpen daar waar mogelijk. Dit doen zij wanneer je een laptop hebt uit de WUR-laptopshop, maar ook als je je laptop ergens anders hebt gekocht. Lukt het niet om langs te gaan, dan kun je ook bellen met de ServiceDesk IT: (31) 317 4 88888.

Hoe krijg ik de WUR-Appstore op mijn laptop, om software voor mijn vak te installeren?

Om veilig gebruik te maken van de software moet je laptop eenmalig gekoppeld worden aan het WUR netwerk met je WUR account, deze krijg je wanneer je inschrijving volledig is afgerond. Windows 10 educatie (gratis te downloaden via SURFspot.nl) of Windows 10 professional is nodig om de WUR AppStore te kunnen benaderen. Installeer de WUR AppStore voordat de onderwijsperiode begint. Veel vak-software is ook je gehele studie te gebruiken.

Een stap-voor-stapinstructie en uitgebreide handleidingen vind je op Student Support WUR-Appstore.

Kan ik een MacBook gebruiken voor mijn studie?

WUR gebruikt Windows als standaard, omdat veel software in computerpractica gebasseerd is op het Windows bestuuringssysteem. Wanneer je toch kiest om een MacBook te gebruiken, dan raden we aan om Parallels Desktop aan te kopen via SURFspot.nl om Windows op Mac te gebruiken. Een MacBook met een M1 processor kunnen dit niet en worden afgeraden.

Kan iemand mij helpen de software die ik nodig heb te installeren?

Je kunt naar de Service Point & Desk IT. Zij kijken met je mee of de installatie via de WUR-App goed verloopt.

Wat moet ik doen als ik geen laptop kan betalen?

WUR biedt de mogelijkheid om in noodgevallen een leen-laptop te verkrijgen. Dit zijn tweedehands of refurbished laptops. Om hier voor in aanmerking te komen neem je contact op met de studentendecaan.

Is het mogelijk om een tijdelijke laptop van WUR te gebruiken?

Ja, in een aantal gevallen is het mogelijk om een tijdelijke tweedehands of refurbished laptop te gebruiken.

  1. Wanneer je laptop stuk is kun je deze via het ServicePoint IT aanbieden ter reparatie. Gedurende de reparatietijd kan je gebruik maken van een tijdelijke laptop. (Dit kan alleen voor A-merklaptops, of een laptop uit de WUR-laptopshop.
  2. Als exchange student kun je maximaal een half jaar, tegen inlevering van je eigen laptop, een WUR-laptop gebruiken. Dit kun je aanvragen via ssc@wur.nl.
  3. Nieuwe studenten die nog geen laptop kunnen betalen, kunnen maximaal 2 maanden een tijdelijke laptop gebruiken. Stuur een e-mail met je verzoek naar ssc@wur.nl.

Waar kan ik terecht als ik problemen heb met mijn bestelling uit de laptopshop?

Meld dit altijd bij het ServicePoint IT. WUR geeft je ondersteuning en bemiddelt bij problemen.

Kan ik een laptopverhoger of toetsenbord lenen?

Nee, dat is niet mogelijk. Wel biedt WUR een hoge korting op de aanschaf van een laptopverhoger of toetsenbord voor studenten om klachten aan arm, nek en schouders (KANS) te voorkomen. Aanschaffen kan via de WUR laptopshop of direct bij ServicePoint IT in het Forum gebouw

Heb je hulp nodig of heb je een vraag?
Bezoek: ServicePoint IT, balie Forum, ma-vr 7.30 – 18.00 uur (tijdelijk 8.30-17.00)
Bel: Servicedesk IT (31) 317 4 88888, ma–vr 08.00 - 17.30 uur
E-mail: servicedesk.it@wur.nl

Altijd en overal studeren, betekent dat je altijd en overal toegang hebt tot de software die jij nodig hebt om te kunnen studeren. Let wel, dit betekent niet dat je te allen tijde bezig zou moeten zijn met studeren. Het is belangrijk dat je een juiste balans vindt tussen studie en ontspanning! Wil je meer weten of maak je je zorgen of je teveel spanning of stress ervaart, kijk dan eens op deze pagina.