Radio & TV

Arjen Wals bij Een Vandaag over Klimaatlessen op de basisschool

Leren over klimaatveranderingen: dat staat leerlingen in Italië volgend jaar te wachten. Dan krijgen ze verplicht 33 uur per jaar les over duurzaamheid en klimaat. Ook steeds meer Nederlandse scholen verwerken deze thema's in hun onderwijs.

Hoogleraar Leren voor Duurzaamheid Arjen Wals is onder de indruk van de school. "Zij beschouwen het niet als inhoud dat in het curriculum gestopt moet worden, maar proberen het om een integratieve manier in het hele onderwijs te verankeren. Het is een terugkerend thema, waarbij kinderen ontdekkend leren. Er is ruimte om hun eigen leervragen te stellen en ze maken een duidelijke link met hun omgeving. Het idee om een omgeving te creƫren waar duurzaamheid normaal maakt en uitademt, vind ik ontzettend krachtig."

Beluister het fragment: