Studentinformatie

Bergsportvereniging Ibex

Wat is er nu mooier dan uit je tent te stappen, een kristalhelder bergmeertje in te duiken en dan op zoek te gaan naar het uitzicht achter de volgende berg, of een mooie klimroute op een hoge rotswand? Nou, nog mooier is om die passie te delen met andere buitensportminnende studenten! Die hebben zich verenigd in de Wageningse Studenten Alpen Club ‘Ibex’.

Diverse feestweek

In 2011 bestonden we 25 jaar en dat hebben alle leden geweten! Het hele jaar door hebben we met een commissie activiteiten georganiseerd met als afsluiting een hele week vol activiteiten. De eerste Nederlandse vrouw op de Mount Everest, Katja Staartjes, kwam voor ons een lezing geven in Wageningen, de stad waar ze zelf in de jaren tachtig gestudeerd heeft. We regelden een klimfilm in de bioscoop en maakten het parcours voor een adventure race waarbij iedereen flink moest zweten. De laatste avond was er een sfeervol diner, gevolgd door een knallend feest waarbij ook andere studenten alpenclubs waren uitgenodigd.

Van rotsklimmen tot alpinisme

Daarna was het weer ‘back to normal’… Elke donderdag klimmen in de klimhal, zodat we de technieken en klimbewegingen kunnen oefenen voor het echte werk: het rotsklimmen. Ongeveer tien weekenden per jaar gaan we met een groep naar Duitsland of België. Het is heel leuk om in de natuur te kunnen klimmen en het geeft een kick om zo’n verticale rotswand te bedwingen. Samen met mijn klimmaatjes maak ik enorm veel mee. In de rotsen en Alpen moet je echt op elkaar kunnen vertrouwen en dat geeft een hechte band. Een paar zomers geleden deed ik een Alpencursus, samen met studenten van de andere Alpenclubs uit Nederland. We leerden remtechnieken in steile sneeuwhellingen, door moeilijk rotsterrein navigeren en hoe we over gletsjers moesten lopen. Het was echt fantastisch om dan aan het eind van de week met je groep bovenop een vierduizend meter hoge bergtop te staan!

‘Opklimmen’ tot instructeur

Rotsklimmen en alpinisme leer je natuurlijk niet zonder instructeurs. Ibex heeft dan ook een opleidingssysteem binnen de vereniging waardoor je opgeleid kan worden tot kliminstructeur. Je leert dan hoe je klim-, touw-, en reddingstechnieken zo duidelijk mogelijk kan aanleren aan nieuwe leden. En tijdens de rotsklimweekenden mag je groepjes klimmers begeleiden. Binnen de vereniging kun je daardoor tijdens je studententijd in kleine stapjes opklimmen van beginnende klimmer tot ervaren instructeur.

Ook andere buitensporten

Ibex is er niet alleen voor de doorgewinterde klimmer. We hebben ook veel leden die allerlei andere buitensporten doen. Dus worden er naast klimweekenden ook kano-, surf-, mountainbike-, bush craft- en zeilweekenden georganiseerd. En in de winter is er meestal een langlaufweekend en skiweek.

Wil je meer weten over Ibex? Surf dan naar wsacibex.com