Buitenlandse excursie Biologica Zuid-Kroatië

Half augustus 2015 is er een groep van 26 biologen vertrokken voor een 10-daagse excursie door een land dat bekend staat om zijn rijke flora en fauna: Kroatië.

De reis werd voor en door studenten biologie georganiseerd vanuit hun studievereniging ‘Biologica’. Tijdens de reis werden er verschillende gebieden en steden bezocht. De studenten zijn begonnen in Dubrovnik, een stad vol met Unesco erfgoederen: een aloude stadsmuur van 2 km lang, verschillende kerken en de oudste nog operationele farmacie. Dubrovnik is een plaatsje aan zee, en dat betekent dat biologen er hun hart op kunnen halen met al het leven dat te vinden is in de zee. Tijdens een snorkel- of duiktocht hebben ze kennis gemaakt met een verrassende diversiteit aan wieren, vissen, krabachtigen, koralen, zee-egels en anemonen.

“Dit was een ervaring die ik persoonlijk nog niet eerder had meegemaakt.” Een dagje reizen verder, werd er een bezoek gebracht het nationaal park Krka. Een park dat bekend staat om zijn vele levende watervallen, welke leiden tot een rijke diversiteit aan flora en fauna. “Een paradijs voor iedere soort bioloog”. Vervolgens stond een bezoek aan het instituut voor oceanografie en visserij op het programma, waar de studenten een tweetal colleges over het behoud van de visstand, het beschermen van broedplaatsen voor vis en duurzaam vissen te wachten stond.

“Dit klonk voor ons Wageningse biologiestudenten erg bekend en was dus goed te volgen”. Als afsluiter van de leerzame week werd er een rafttocht gemaakt over de koude bergrivier, waar door de studenten zelfs een aantal schildpadden zijn gespot.