ONTTEGEL! Turfmarkt, Den Haag

Uit onderzoek is gebleken dat Den Haag het warmste stadscentrum van Nederland heeft. Het tegengaan van dit ‘hitte-eiland’-effect kan heel eenvoudig worden aangepakt door het weghalen van bestrating en vergroenen van de stad zoals hier bij het project ‘ONTTEGEL!’ naast het stadhuis. In de door LfM gerealiseerde film ONTTEGEL! staat het delen van innovatieve waterprojecten en kennis die opgedaan is in Den Haag en Portland, Oregon, V.S., centraal.

Bakfietsmetingen

In het project 'Summer in de City' werken Wageningse meteorologen samen met het Netherlands eScience center aan computermodellen die het weer op straatniveau meer in detail kunnen voorspellen. Er worden o.a. met een speciaal daartoe uitgeruste bakfiets metingen gedaan, door lussen te rijden in de stad om temperatuurverschillen tussen de wijken in kaart te brengen. In nieuwbouwwijken en industriegebieden kunnen grote warmte-eilanden ontstaan doordat op die plekken veel verstening is.

Stadstemperaturen meten met smartphone

Voor onderzoek naar hitte en gezondheid is het van groot belang om de temperatuurverdeling in stedelijke gebieden zo gedetailleerd mogelijk in kaart te brengen. Onderzoekers van het KNMI en Wageningen UR hebben hiervoor een methode ontwikkeld, waarbij de accu’s van smartphones de temperatuurgegevens leveren.

ONTTEGEL!-DEPAVE! Turfmarkt1.jpg

Hittestresskaarten op straatniveau

Op hete dagen kan het oncomfortabel warm worden in de stad. Maar per straat kan het kwik andere temperaturen aangeven. Wageningse meteorologen meten samen met het Netherlands eScience center de invloed van bebouwing, vegetatie, water, wind en schaduw op de lokale temperatuur. Met die kennis kunnen ze een weerbericht maken voor iedere straat in Nederland. Zo helpen we mensen bij het vinden van verkoeling in de stad, soms maar een paar honderd meter verderop. Deze gegevens kunnen ook helpen

Zomer in Amsterdam in kaart gebracht

Voor het project ‘Summer in the City’ heeft Wageningen UR in Amsterdam 30 kleine weerstations geplaatst. Met deze meetopstellingen brengen we de ruimtelijke variabiliteit van het microklimaat in de stad in kaart. Dat is niet alleen relevant voor bijvoorbeeld overheden en gezondheidsdiensten om de gevolgen van hittestress bij mensen te voorkomen of verminderen, maar ook voor stedelijke ontwerpers om bij de herinrichting van steden beter rekening te kunnen houden met de leefbaarheid tijdens warme zomers.

App Weerbeleving

Hoe ervaar je de extreem hoge temperaturen bij een hittegolf? Wanneer is de hitte niet meer te dragen? Wat kun je doen om de stress door de hitte te verminderen? De nieuwe app ‘Weerbeleving’ geeft een verwachting van de beleving van het weer per locatie in Nederland en tot 33 uur vooruit. De android-app geeft met kleuren en symbolen aan hoe warm het weer buiten wordt ervaren en drukt dat uit in mate van ‘thermische stress’. De app is ontwikkeld door een Wageningse student in samenwerking met meteorologen van Wageningen UR.

Een weer-archief voor de stad

Hoe heeft het weer in de stad zich de afgelopen jaren ontwikkeld?  Is het warmer geworden? Zijn de zomerbuien sterker geworden? In het project ERA-urban werken Wageningse meteorologen samen met het Netherlands eScience center aan een ruimtelijk fijn en 15 jaar lang archief van het weer in de stad. Stakeholders in de water-, energie en gezondheidssector kunnen dit gebruiken voor het plannen van hun activiteiten.