"Data Science is een waardevolle toevoeging aan je studie"

Met de studentenervaringen willen we toekomstige studenten laten zien hoe het is om je studie te doen en hoe het is om in Wageningen te studeren. Dit interview is daar een onderdeel van. Er zijn veel soorten studentenervaringen. Enkele voorbeelden vindt u op de volgende pagina.

Kun je in het kort beschrijven wie je bent en wat je op dit moment aan het doen bent? Kunt u een voorbeeld geven van waar u mee bezig bent?

Ik ben Martine Landman en ik ben 22 jaar. Na het afronden van mijn bachelor in Wageningen ben ik nu doorgegaan met een master Nutrition and Health, toegepast op Data Science for Health en zit ik momenteel in mijn eerste jaar (wordt nieuwe Master Data Science for Food and Health)

Wanneer hoorde je voor het eerst over je opleiding en wat vond je ervan? Wat was het moment dat je zeker wist dat dit programma de juiste opleiding voor jou was? Heb je gediscussieerd tussen meerdere programma's? Welke?

In het laatste jaar van mijn bachelor Health and Society mailde onze studieadviseur ons om te laten weten dat ze bezig waren met het ontwikkelen van deze nieuwe master in data science toegepast op gezondheid en voeding. Eerder had ik nagedacht over het bestuderen van epidemiologie, omdat ik de cursussen over statistiek en data-analyse tot nu toe het leukst vond. Toen ik echter hoorde over de opleiding data science, wist ik meteen dat ik de voorkeur gaf aan deze opleiding. Ik dacht dat de toepassingen breder zouden zijn dan bij epidemiologie en aangezien dit veld relatief nieuw is, zijn er nog veel kansen voor de toekomst.

Kun je iets vertellen over je opleiding? Hoe heb je het geregeld om aan je interesses te voldoen (bijv. scripties, stages, major, minor)?

Ik ben nog niet zo ver in mijn opleiding, dus ik heb nog geen scriptie of stage gedaan. Eind maart vertrek ik echter naar Potsdam in Duitsland om een extra minor Digital Health te doen. De vakken die ik van plan ben te volgen sluiten heel goed aan bij wat ik aan WUR studeer.

Welk deel van je studie vond je het meest interessant? Welke cursussen vond je het leukst?

Wat ik het leukst vind, is dat ik in dit programma behoorlijk solide vaardigheden leer (bijv. machine learning, programmeren, statistiek). Mijn bachelor was in een sociaalwetenschappelijk veld en ik leerde vooral soft skills zoals schrijven en kritisch denken. Ik vind het leuk dat ik hopelijk deze twee soorten vaardigheden kan combineren.

Wat doe je naast je studie? Heb je een speciale interesse of talent? (denk aan bijbaantjes, sport, hobby's, boards ect.)

In mijn vrije tijd loop, wandel en fiets ik graag in de omgeving van Wageningen, doe ik aan yoga of lees ik een goed boek. Ik doe graag dingen waar ik tot rust kan komen en niet naar een scherm kijk.

Wat vind jij van het studentenleven in Wageningen?

Ik vind het hier erg leuk en ik verkies het boven grotere steden. Ik vind het fijn dat de meeste mensen heel nuchter zijn en je altijd mensen tegenkomt die je kent. Ik geniet ook van de prachtige natuur rondom Wageningen.

Specifieke vragen over het bestuderen van Data Science

Kun je beschrijven waarom je ervoor hebt gekozen om data science te studeren in combinatie met een van de WUR-domeinen?

Ik heb altijd al iets met gezondheid willen doen en daarom ben ik in Wageningen begonnen met mijn bachelor Health and Society. Ik merkte dat ik de meer 'kwantitatieve' vakken (statistiek, data-analyse, epidemiologie) veel leuker vond dan de vakken sociale wetenschappen (communicatie, sociologie, beleid). Toch wilde ik nog iets met volksgezondheid doen en het liefst verder studeren aan WUR. Toen hoorde ik over het data science programma en besloot dit te gaan doen.

Kun je beschrijven hoe het studeren van data science in combinatie met een van de WUR-domeinen nuttig kan zijn voor andere WUR-studenten?

Gegevens zijn overal en kunnen in bijna elk vakgebied worden gebruikt. Ik denk ook dat data science in de toekomst een belangrijker onderdeel van onderzoek zal worden, naarmate de wereld complexer wordt en er steeds meer gegevens worden verzameld. Daarom denk ik dat het toevoegen van data science-vaardigheden, een cursus of een heel programma, aan je studie een waardevolle investering is. Dit zal op een gegeven moment waarschijnlijk een belangrijk onderdeel worden van veel onderzoeksgerelateerde banen.

Heb je achtergrondkennis en vaardigheden (bijv. programmeertalen, statistiek, etc.) nodig om als WUR-student data science te gaan studeren? Of is interesse en passie voor data science onderwerp genoeg?

Ik had niet veel achtergrondkennis voordat ik aan deze opleiding begon. Ik heb alleen geavanceerde statistieken gevolgd, maar in mijn programma kun je het zelfs in de eerste periode nog volgen. Achteraf gezien had ik misschien een minor data science gedaan, maar bij WUR kun je je opleiding zo goed afstemmen op je eigen wensen, dat je vakken die je nog op vrijwel elk moment in je studie wilt volgen, kunt integreren.

Kun je een voorbeeld geven van de toepassing van data science/kunstmatige intelligentie methoden en technieken in jouw studiedomein?

Data science is bijvoorbeeld heel goed te combineren met epidemiologie. Andere voorbeelden zijn precisiegeneeskunde, nieuwe inzichten in voeding of het efficiënter maken van de zorg.

Kun je iets zeggen over de doorgroeimogelijkheden van iemand die data science combineert met een van de WUR-studiedomeinen?

Ik hoor steeds 'data zijn de toekomst' en ik denk dat er veel kansen in het verschiet liggen als je data science-vaardigheden hebt. De interdisciplinariteit in Wageningen is vrij nieuw en uniek, dus ik denk dat werkgevers geïnteresseerd zullen zijn in afgestudeerden die zowel kennis hebben van data science, maar ook een bepaald domein.